Procesbeschrijving Eigentijds Ondernemen en Samenwerken

Om een bedrijf of gemeenschap 'van zichzelf' te laten zijn, zijn er uitgangspunten nodig (Wezen) die richting geven, belevings-oefeningen om de uitgangspunten ervaarbaar te maken (Werking), en vormen om ze tot uitdrukking te brengen (Verschijning). Hieronder per sleutel een beschrijving van wat we nu weten over wat zinvol is om dit proces mee vorm te geven. Deze pagina is voortdurend in ontwikkeling. Laatste update 5 december 2025.

De essentie van de onderneming

Uitgangspunten formuleren (Wezen)

  • Wat is de identiteit van je organisatie, haar essentie, haar ziel?
  • Waartoe is zij op Aarde?
  • Wat wordt er gewild en nagestreefd?
  • Waarop is zij een antwoord, welke behoefte wordt ermee vervuld?
  • Vanuit welke drijfveer of motief komt deze Ik ben tot stand?
Beleven en oefenen van de uitgangspunten (Werking)
 
  • Is de Ik-Ben van de onderneming helder, autonoom, voelbaar en beleefbaar? – invoel oefeningen, onderzoek naar eventuele afleidingen
  • Is de Ik-Ben richtinggevend, daarmee zeggende: naar welk wereldbeeld streeft ze? – oefeningen en inzichten over de wereldbeelden
  • Onderzoek naar de schaduwkant van deze sleutel: ‘Angst’ – en de uitnodiging die daar achter ligt ‘Ik Ben in wording’
Hoe worden de uitgangspunten tot uitdrukking gebracht? (Verschijning)
 
  • Concrete situatieschets: een plek, een bedrijf, een verschijning – zitten hier alle uitgangspunten in verwoven?
  • Etc. (in ontwikkeling!)
Schaduw- en strategie
 
  • Is er nog Angst? Zijn er strategieën die tot Valse Overgave kunnen leiden, en is daar bewustzijn op?

Relateren

Welk uitgangspunt bepaalt (Wezen)

  • Welk verhaal je vertelt en hoe?
  • Naar wie je luistert en hoe?
  • Welke relaties je aangaat?
  • Hoe je de relaties verzorgt met jezelf, elkaar, het grote geheel, de gemeenschap, de natuur en de gemeenschappelijke intentie?
  • Hoe mensen erbij kunnen komen en ook weer weggaan?
  • Hoe je omgaat met conflicten?
  • Hoe je elkaar feedback wilt geven?
  • Hoe je omgaat met successen en het waarderen van elkaar?’

Beleven en oefenen van de uitgangspunten (Werking)

Verhaal

  • Is de Ik-Ben in je verhaal beleefbaar, raakt het mensen in het hart? – oefenen met vertellen en luisteren
  • Zijn de andere sleutels in je verhaal verweven, zijn ze begrijpbaar, beleefbaar, raakt het mensen in het hart? – oefenen met vertellen en luisteren

 

Afstemmen

  • Is helder en wordt er geoefend hoe je bron-oefeningen kan doen? – oefenen
  • Is helder en wordt er geoefend hoe je kan communiceren vanuit de drie perspectieven en hoe deze zuiver en gebalanceerd toe te passen? Vrij Gelijk Samen als Ik – Wij – Het, oefenen
  • Is helder en wordt er geoefend hoe je helder jezelf tot uitdrukking kan brengen aan de hand van de zes sleutels en in de wijze van spreken?
  • Is er beleefd en wordt er regelmatig geoefend hoe je – zonder woorden – af kan stemmen?
  • Is er beleefd en geoefend wat het verschil is tussen afstemmen vanuit Angst en Controle en vanuit Liefde en Vertrouwen?
  • Onderzoek naar de strategie van ‘Valse Macht’ en de uitnodiging die daarachter ligt: zuivere verbindingen maken.

 

Community

  • Wie beleef jij bij het woord ‘gemeenschap’? Hoe bewust ben je je van de gemeenschap en de omvang ervan? – onderzoek
  • Heb je een relatie met de gemeenschap, welke afstemmingen zijn er, wordt jouw waarde door hen ontvangen?  – gesprekken met stakeholders

 

Gesprekscultuur

  • Is helder en geoefend hoe je in gesprek de drie perspectieven kan onderscheiden? Vrij Gelijk Samen als Ik – Wij – Het – oefenen
  • Zijn de schaduwkanten- en valse strategieën van de zes sleutels bekend en ingevoeld bij de deelgenoten? – oefenen
  • Is er ruimte voor behoeften uitspreken, feedback geven, vieringen en vuur voor verbinding en ontwikkeling? – oefenen
  • Is helder en geoefend welke setting en oefeningen dienend zijn aan een rijke gesprekscultuur? – oefenen

 

Communications

  • Is helder en geoefend hoe je in gesprek de drie perspectieven kan onderscheiden? Vrij Gelijk Samen als Ik – Wij – Het – oefenen
  • Zijn de schaduwkanten- en valse strategieën van de zes sleutels bekend en ingevoeld? (dit kan dienen voor de wijze van communiceren) – oefenen
  • Is er ruimte voor behoeften uitspreken, feedback geven, vieringen en vuur voor verbinding en ontwikkeling? (dit kan dienen voor de wijze van communiceren) – oefenen

Hoe worden de uitgangspunten tot uitdrukking gebracht? (Verschijning)

Community

  • Hoe heeft de gehele gemeenschap plek gekregen, bijv. als een juridische entiteit of in een raadpleeg-groep?
  • Is er een levendige dragende gemeenschap, met een eigen aanspreekpunt?
  • Zijn samenwerkingen die worden aangegaan met relaties congruent aan de uitgangspunten? – denk aan overeenkomsten
  • Welke vormen zijn erom tot uitdrukking te brengen hoe mensen bij de gemeenschap kunnen komen, of weer afscheid kunnen nemen? – denk aan verschijningen, bijeenkomsten, nieuwsbrieven


Zichtbaarheid

  • Online of materiële verschijningen (zoals website en productverpakkingen) … – zijn deze congruent aan de uitgangspunten?

Gesprekscultuur

  • Er is een bepaalde frequentie van de verschillende afspraken

En wat nog meer:

  • Etc. (in ontwikkeling!)
  •  

 

Rituelen:

  • Verbintenisritueel: aspirant-deelgenoten en deelgenoten verbinden zich… elk jaar opnieuw… 
  • Misschien ook wel andersoortige rituelen in relatie tot de gemeenschap.

Eigenen

Welk uitgangspunt hanteer je als het gaat over de vragen: (Wezen)

  • Hoe je om wilt gaan met de ervaringen en inzichten van mensen individueel en als groep?
  • Wie of wat is eigenaar van de grond en/of grondstoffen en/of gebouw?
  • Wie of wat is eigenaar van de arbeid? (Loondienst?)
  • Wie of wat is eigenaar van het aanwezige kapitaal (bedrijfskapitaal, zoals goodwill; intellectueel eigendom, zoals patenten; concreet aanwezige productiemiddelen, e.d.)?
  • Welke zeggenschap is gekoppeld aan het eigendom van grond, arbeid en kapitaal?

Beleven en oefenen van de uitgangspunten (Werking)

  • Is het onderscheid tussen Creatief Eigenaarschap (Vrij) – Gemeenschappelijk Eigendom (Samen) – Juridisch Eigendom (Gelijk) beleefd en helder? – oefenen
  • Is de dynamiek tussen Creatief Eigenaarschap (Vrij) – Gemeenschappelijk Eigendom (Samen) – Juridisch Eigendom (Gelijk) beleefd en helder? – oefenen
  • Is de kwaliteit van Creatief Eigenaarschap (Vrij) – Gemeenschappelijk Eigendom (Samen) – Juridisch Eigendom (Gelijk) beleefd en helder? – oefenen
  • Zijn er oefeningen gedaan om bewustzijn te scheppen op alle vormen van eigendom, waaraan de onderneming verbonden is en een beeld van verlangens hierin?
  • Is de deelgenoot bereid te oefenen om zelf ervaringen tot inzicht om te vormen? – oefeningen en gesprek
  • Onderzoek naar de Schaduwkant van deze sleutel: Twijfel en de uitnodiging die daarachter ligt “wat mag ik mezelf ’toe-eigenen'”, ofwel ‘waar mag ik eigenaarschap over nemen’

Hoe worden de uitgangspunten tot uitdrukking gebracht? (Verschijning)

  • Denk hierbij aan eigendom van grond, gebouw, bedrijf, bedrijfsmiddelen, kapitaal, arbeid, met daarbij steeds de vragen:
  • Hoe wordt het Creatief Eigenaarschap (Vrij) vormgegeven? – denk aan het Deelgenootschap als voorbeeldvorm
  • Hoe wordt het Gemeenschappelijk Eigendom (Samen) vormgegeven? – is de gemeenschap in een juridische entiteit of …?
  • Hoe wordt het Juridisch Eigendom (Gelijk) vormgegeven?  – denk aan Eigentijds Kapitaalorgaan of Living Ownership Foundation als voorbeeld, of voor grond aan Grond van Bestaan of voor gebouwen aan Vast & Voorgoed.

Schaduw- en strategieën

  • De Schaduw bij deze sleutel is Twijfel. Deze kan leiden tot ‘Valse Hoop’. Is hier bewustzijn op?

Rituelen & bijeenkomsten

  • De bron is van zichzelf, initiatiefnemers stappen uit het midden. Een eenmalig ritueel
  • Optioneel: Lessons learned… wat heb ik geleerd en waar wil ik eigenaar van worden

Aarden

Welk uitgangspunt hanteer je als het gaat over de vragen: (Wezen)

  • Diversiteit? (Klasse, etniciteit, leeftijd, culturele achtergrond, e.d.?)
  • Tijd en tempo?
  • De realiteit (het organisme waar je bedrijf zich in bevindt)?
  • De leven-dood-levencyclus (afsterven en geboren worden)?
  • Schaarste en overvloed?
  • Urgentie?
  • De groei van je bedrijf?
  • De grootte, de maat van je bedrijf?
  • De manier van denken, handelen (organisch en cyclisch of mechanisch, lineair)?

Beleven en oefenen van de uitgangspunten (Werking)

  • Vanuit welke plek(ken) of situatie is de Ik-Ben tot stand gekomen? Door wie? – systemisch onderzoek en ordening van de verschillende systemen (bijv. familie, aandeelhouders, eerste oprichters, aanhakers)
  • Hoe wordt/worden oprichter(s) erkend? – persoonlijk onderzoek 
  • Is er een beeld of beschrijving van de biografie van het bedrijf, met belangrijke essentiële momenten?  – biografische beschrijving
  • Zijn deze essentiële momenten geëerd, is erbij stil gestaan, welke leringen konden eruit getrokken worden en staan deze omschreven? – onderzoek
  • Oefeningen t.a.v. het dragen van het geheel (inclusiviteit) – onderzoek
  • Beleven van het effect van urgentie, groei, de manier van denken en handelen, tempo, seizoenen
  • Mee-bewegen met het ritme van het bedrijf – oefenen
  • Oefenen met het scheppen van tijd en ruimte
  • Onderzoek naar de strategie op deze sleutel: Valse Overgave en de uitnodiging tot zuivere overgave.

Hoe worden de uitgangspunten tot uitdrukking gebracht? (Verschijning)

  • Is het stilstaan bij Aarde-sleutel bewustzijn onderdeel van de cultuur? Hoe krijgen deze plek? 
  • Is de werkomgeving qua gevoel congruent ?
  • Welk ritme ligt er onder de agendering van belangrijke viering- of herverbindingsmomenten – of de planning überhaupt?
  • En nog meer….

Rituelen & bijeenkomsten

  • Optioneel: Wat mag er sterven, wat mag er geboren worden…

Handelen

Welk uitgangspunt hanteer je als het gaat over de vragen: (Wezen)

  • De omgang met capaciteiten en behoeften van mensen (intern/extern)?
  • Het produceren van producten/diensten?
  • Hoe je omgaat met de boekhouding? (Intern toegankelijk voor iedereen?)
  • De vorming van de prijs voor je product/dienst?
  • Hoe je omgaat met winst
  • Hoe je omgaat met de geef/neem-balans, intern en extern?
  • Hoe je omgaat met investeringen, risico’s, rendementen op investeringen, e.d.?
  • Hoe je omgaat met ketenpartijen, welke samenwerking sta je voor?

Beleven en oefenen van de uitgangspunten: (Werking)

  • Belevingen om het bewustzijn rondom de totstandkoming van de waardestroom te vergroten, o.a. om tot een ingevoelde prijsstelling te komen. – o.a. bollenoefening
  • Oefenen van het balanceren van geven en nemen – o.a. bollenoefening
  • Onderzoek op ieders relatie met geld. Geld als compensatie op pijn of uit angst, of geld als gevoelde mogelijkmaker.
  • Onderzoek naar de vraag ‘van wie is de winst’ en het mogelijk maken van het geheel
  • Onderzoek naar de geldstromen binnen de onderneming en de dynamiek die dat tot stand brengt
  • Onderzoek naar de schaduwkant van de Waarde Sleutel: Zelf-afwijzing en de uitnodiging die daarachter ligt: het omarmen van je waarde.

Hoe worden de uitgangspunten tot uitdrukking gebracht? (Verschijning)

  • Prijsstelling wordt als volgt opgebouwd….
  • Boekhouding wordt op volgende manieren transparant gemaakt…
  • Geldstromen staan de Ik-Ben niet in de weg door….
  • Etc. etc.

Schaduw- en strategie

  • De schaduw van Waarde is ‘Zelf-Ontkenning’. De strategie is ‘Valse Macht’ op de Relatie sleutel. Is hier sprake van en is hier bewustzijn op de uitnodiging die erachter ligt?

Rituelen en bijeenkomsten

  • De gezamenlijke begroting opstellen en onderzoeken (voor begin van een jaar, bijvoorbeeld)
  • De vereffening afstemmen bij overvloed of tekort (bij het einde van een jaar, bijvoorbeeld)

Organiseren

Welk uitgangspunt hanteer je als het gaat over de vragen: (Wezen)

  • Hoe je besluiten wilt nemen?
  • Op welke manier mensen zich tot elkaar verhouden? (Gelijkwaardig of machtsrelatie?)
  • De juridische structuur die je kiest?
  • Hoe afspraken tot stand komen en hoe ze worden onderhouden?

Beleven en oefenen van de uitgangspunten (Werking)

  • Het afstemmen als oefening, het gesprek voorafgaande aan de noodzaak van besluitvorming – planeten-oefening
  • Het onderzoek naar het waarnemen van het effect van besluitvorming
  • Het onderzoek naar de strategie bij deze sleutel: Valse Hoop, en de uitnodiging die daarachter ligt: Zuiver plek innemen.
  • Welke machtsrelaties zijn er nog in de onderstroom, hoe worden deze energetisch geneutraliseerd?
  • Oefenen met initiatief en raadplegen

Hoe worden de uitgangspunten tot uitdrukking gebracht? (Verschijning)

  • Bronorgaan
  • Heldere bronkompassen en werkwijze documenten per sleutel
  • Helderheid over de werkkringen
  • Verbintenisovereenkomst per deelgenoot
  • Neutraliseren van machtsrelaties door bijvoorbeeld een bestuur op afstand
  • De verschillende systemen herkennen en bovengenoemde oefenen
  • Etc.

Rituelen & bijeenkomsten

  • Voor alle verplichte overhead activiteiten. Wie wil zich waaraan verbinden?

begeleiding

Economy Transformers

Jennifer Benson

Ik maak de intenties van ondernemen en samenwerken beleefbaar en begeleid ze naar praktische vormen. 

Economy Transformers is CRKBO geregistreerd.

This means we meet quality requirements.

We are accountable for these quality requirements:

Alle informatie die we verstrekken is altijd waarheidsgetrouw en accuraat. Mocht je vragen hebben of iets willen delen, je kunt altijd bellen of mailen. Vóór je je inschrijft raden we je aan om de oriëntatiedag te doen. Als je overweegt om in te stappen, doen we ook een intake-gesprek. Ook tijdens deelname kun je altijd bellen of mailen of een afspraak maken voor een persoonlijk gesprek. Alles wat we bespreken blijft altijd onder ons.

All lecturers live what they teach, so they are experts by experience in their field and, moreover, they are always approachable. 

Van te voren, tijdens en na de training is helder wat docenten en deelnemers van elkaar kunnen verwachten. Er zijn intake-gesprekken, tussengesprekken en evaluatiegesprekken. Als er onduidelijkheden zijn, kan er altijd gebeld of gemaild worden.

Als je op deze link klinkt, vind je een voorbeeld van een Verbintenis voor de Leergang Eigentijds Ondernemen: Commitment.

The teachers stand by the quality of their lessons and are accountable for it. Participants get out what they put in. If teachers feel that participants are not putting in enough, they will be lovingly addressed. Teachers and participants walk a path together in connection with themselves, each other and the whole.

The aim of all Economy Transformers' courses and trainings is to provide tools for participants to help themselves blossom socially to make the whole more beautiful, better, truer. Everyone helps each other in this process. Life itself is the examiner. Because we observe each other during the process, we will motivate, encourage, stand by each other in time. As Economy Transformers, we will never test or examine. However, we do ask participants to regularly present their development.

Click here for the complaints procedure: complaints mechanism.

Economy Transformers

Economy Transformers Academy is CRKBO-registered. This means we meet quality requirements in the field of short vocational education.

Our registration guarantees that we act carefully, reliably and transparently, and that our courses match the needs of our participants. To the right, we explain the quality requirements step by step, so you can get an idea of the journey to and through the Cohabitation Art Course 😉

And you have the books Free, Equal & Living Together of Damaris Matthijsen and The Fourth Scenario by Jac Hielema and listened to all the podcasts already. Then you can sign up for a meeting night Economy Transformers comes to you or an Orientation Day Learning Walk Together. To get to know the teachers' working methods and potential fellow participants.

You are welcome to bring yourself in with any questions and answers you may have. You can always contact Jac Hielema, see: contact.

Then make an appointment with Jac Hielema for a one-to-one intake interview.

During that meeting, we will get to know each other better and discuss the Commitment you will be emailed in advance, see: Commitment.

During the interview, Jac Hielema asks if you are willing to meet the participation conditions, article 24. But more on that later.

First things first:

During the Samenlevenskunst Leergang, you will learn about the so-called Six Keys to Transition, among other things. Apart from the fact that you can set your own learning objectives each year, which the teachers align their lessons to, there are also general learning objectives of the Living Together Course. These are them using those six keys:

General learning objective of the Living Together Course
The Samenlevenskunst course guides you on a profound voyage of discovery into how you as a human being, with your unique qualities and inner strength, can contribute to a human and Earth-worthy society. Through the six keys you will learn:

  • I am: Discovering your personal essence and unique motivations and guiding your life from your intuition and creativity. You learn to live your own star and realise your potential.
  • Value: To understand what you have to give and how your abilities contribute to fulfilling real needs, both for yourself and others. You develop a healthy balance between giving and taking.
  • Property: Taking ownership of your experiences, insights and the choices you make. You explore how you deal with land, labour and capital, and how to manage them in connection with people and Earth.
  • Organisation: Organising collaborations in a free, equal, together way. You will learn how to shape your power, (co-)control and decision-making from love and trust.
  • Relationship: Build responsible and authentic relationships, both with yourself, others, and the world. You develop communication that strengthens trust and deepens connection.
  • Earth: Aligning your actions with the Earth's natural cycles and boundaries. You will learn to live and work in harmony with the reality of nature and today's society while contributing to a sustainable and inclusive world.

The Course helps you not only understand these six keys, but also live them. You grow into a Collaborative Life Artist: someone who embodies and realises both personal and social renewal from love and trust.

 

Prior knowledge in any field is not necessary. The starting point every time is the person as he or she is here and now, including her/his thoughts and feelings, in the reality as it is here and now. No more and no less. However, each participant is asked to meet the following conditions:

These are the participant conditions:

Participant declares that he/she:

        a. is willing to reflect on his/her own thinking and actions,

        b. feel a desire to get one or more ideals clear and realise them alone or with others,

        c. be willing to form a safe bed with fellow participants in which everything can be explored, discussed, questioned, named and done that is necessary to realise the above goals.

Participant should be familiar with the complaints procedure:

The complaints procedure can be found here: complaints mechanism. And is based on the premise: we will work it out together and otherwise find someone we both trust and ask her/him to act as mediator.

Participant may rely on the confidentiality clause:

Everything that is discussed during the intake interview, lessons, interim talks, talks during exercises and the evaluation interview may be shared with third parties. It is hereby expressly requested to speak with integrity and discretion about all involved and situations.

The teachers and assistants lovingly and carefully exchange their observations and experiences with and about the participants. This is done with the aim of gaining an ever better understanding of each participant's learning needs and capacities, so that guidance can be best tailored to them.

How do we together ensure a safe atmosphere during lessons?

During classes, and in fact at every Economy Transformers meeting, we adhere to the following guidelines:

Safety guidelines for the Living Together Course:

1. I am

  • We are here to enable ourselves and each other. This means we focus on recognising and supporting each other's unique path, without judging, analysing, saving or improving.
  • Each participant has the freedom to participate or not in an exercise and/or to share what he or she has observed or experienced. This freedom is always respected, as long as the group process as a whole is not disrupted.
  • We take responsibility for our own thoughts, feelings, words and actions. We respect the autonomy of the other person by not imposing meaning or expectations.

2. Value

  • We share candidly what we experience and live inwardly and outwardly. Our honesty and vulnerability are our contribution to the process, supporting and inspiring each other.
  • We do not hide our emotions such as pain, anger or sadness, but share them honestly, without holding others responsible. This contributes to the valuable exchange within the group.
  • If we see a judgement or analysis coming into us, we acknowledge it and then bring our attention back to ourselves and the other person in the here and now.

3. Property

  • We take ownership of our own feelings and experiences. This means we make ‘I’ statements, not ‘you/you/we’ statements and take responsibility for what we bring to the group.
  • When another person shares their anger or hurt, we acknowledge this without defending ourselves or justifying our words and/or actions. We are, however, honest about what feelings come to us.
  • Everything we share with each other, we cherish respectfully in love and trust. We treat everyone's contribution as a valuable part of the shared process.

4. Organisation

  • We give and take each other's undivided attention in the here and now. Silence and quiet are honoured as an essential part of the group process.
  • If we feel we are losing sight of our learning objective, we discuss it together. For example, by banging on the singing bowl and creating a moment of silence to refocus on our learning goal.
  • We respect the group structure and work together on the basis of equality. Everyone has the space to follow their own pace and process.

5. Relationship

  • We build relationships based on honesty, respect and recognition of each other's uniqueness. We are present in the here and now, without straying into the past or future unless relevant in the moment.
  • We listen attentively and without interruption to what the other person wants to share. When emotions or judgements arise, we acknowledge them in ourselves without projecting them onto the other person.
  • In relationships within the group, we respect everyone's learning and create a safe bed in which everything can be explored, discussed and shared.

6. Earth

  • We recognise the value of silence and rest as a natural basis for reflection and connection. These moments help us connect with our own being, that of others and that of the whole of which we are all a part.
  • We stay rooted in the here and now and use our experiences to practice love and forgiveness, both for ourselves and others.
  • We see our group process as part of a bigger picture. Everything we do and experience contributes to our own growth and the development of a human- and Earth-worthy society.

Lock

We are aware that perfection does not exist and that we will sometimes deviate from these guidelines. We do not see this as a failure, but as an opportunity to learn and practice forgiveness, both for ourselves and for each other. Together, we work to create a safe and inspiring environment where everyone can come into their own.

 

During the intake interview, we also discuss the price. In the first year, Everyone can choose between three prices. And if the right price is not among them, we can make other arrangements.

The creation of the second- and third-year awards is part of the process.

You can pay the price for the Course in one, two or three instalments.

We can also agree another payment arrangement on the spot. However, we do strive to strike the right balance between give and take.

During the 2025/2026 school year, Damaris Matthijsen and Jac Hielema will be delivering a Samenlevenskunst (Art of Living Together) course for the tenth year. In other words, they have been delivering for ten consecutive years without interruption. They take full responsibility for the quality of the course. There is regular evaluation, formal and informal. All criticism, tips, questions, comments and proposals are taken seriously and taken into account in the further development of the Course in the Art of Living Together. However, decisions are made by Jac and Damaris, who will always substantiate and explain them if required.

Even if, after the intake interview, you are not yet sure whether you want to step in and join, you can at least participate in the first meeting. After the first meeting, we ask you to make a decision. So that at the second meeting we will have formed a permanent group in which we will do the year.

Of course, anyone can always decide to drop out anyway for all kinds of reasons. Up to and including the fifth meeting, you will receive a partial refund of the tuition fee.

Do you have any questions or want to share anything else? You can do so by emailing Jac Hielema: [email protected] or to call him: 06-14687873

Kind regards,

Damaris & Jac

Hiernaast vind je diepere informatie over de uitgangspunten van Economy Transformers en ontwikkelintenties

Listed below are the four scenarios, based on what is in Free, Equal & Living Together and The Fourth Scenario is described:


The four scenarios

  1. The capitalist scenario (First Scenario)

    • Features: Exchange and allocation of land, labour and capital are dominated by the market. Economic interest prevails and freedom is seen as the freedom of ownership and competition.
    • Criticism: Capitalism ignores equality and cohesion. It leads to inequality, exploitation and ecological destruction.
    •  
  2. The socialist scenario (Second Scenario)

    • Features: Here, the state becomes the dominant actor in society. Land, labour and capital are allocated through central planning and bureaucracy.
    • Criticism: Socialism denies freedom through its emphasis on state control. This often leads to alienation and inefficiency in the economy.
    •  
  3. The mixed scenario (Third Scenario)

    • Features: A combination of market and state, mixing elements of capitalism and socialism. Often referred to as the Rhineland model, where economic decisions are influenced by both political elites and market players.
    • Criticism: This scenario often combines the drawbacks of both capitalism and socialism, such as concentration of power with an elite and lack of real freedom and equality.
    •  
  4. The free scenario (Fourth Scenario)

    • Features: The means of production are managed and allocated outside the market and state through proper mutual consultation between stakeholders. Land, labour and capital are targeted to fulfil common and individual needs, with respect for people and Earth.
    • Objective: Freedom, equality and cohesion are realised in an integrated way. The emphasis is on cooperation, local ownership and regenerating natural and social systems.
    • Vision: This scenario offers a fundamental transformation of social structures and sees humans as the creators of a humane society.
    •  

With these four scenarios, The Fourth Scenario a clear contrast between existing social systems and a forward-looking, regenerative approach.

Hier is een beknopte uitleg van de zes sleutels zoals deze aan bod komen voor Gelijk, Vrij, Samenwerken (naar het boek Free, Equal & Living Together van Damaris Matthijsen):

De zes sleutels voor mens- en Aardewaardig ondernemen

  1. I amOndernemen vanuit de essentie

    • Dit gaat over zelfkennis en authenticiteit. Wie ben jij en jouw onderneming werkelijk? Wat is jouw unieke bijdrage aan de wereld?
    • Pas wanneer je jezelf en je onderneming goed kent en trouw bent aan je innerlijke drijfveren, kun je op een vrije en bewuste manier deelnemen aan de samenleving.
    •  
  2. ValueValue creation independent of financial compulsion

    • Reële waarde vervullen behoeften
    • In a healthy society, value is not determined by money, but by how much it contributes to people and Earth.
    •  
  3. PropertyLand, labour and capital at the service of the whole

    • Property is not a personal possession, but something to be handled responsibly.
    • In a free, equal and cohesive system, productive resources are managed in accordance with the community and the greater good.
    •  
  4. OrganisationCooperation based on equality

    • Decision-making and organisation should take place in a way that does justice to everyone's voice and contribution.
    • Power is not concentrated, but distributed through natural authority and aligned structures.
    •  
  5. RelationshipConnection based on trust and openness

    • Healthy relationships in society are based on respect, listening and seeing the other as an equal fellow human being.
    • Relationships transcend ego-interest and focus on cooperation and alignment.
    •  
  6. EarthCooperation with nature instead of exploitation

    • The Earth is not seen as a source of resources to be depleted, but as a living entity with which we must live in harmony.
    • A healthy economy and society respect ecological limits and regenerate rather than destroy.
    •  

Deze zes sleutels vormen samen een raamwerk voor het bouwen van een rechtvaardige, duurzame en menswaardige samenleving. Ze helpen zowel individuen als organisties en gemeenschappen om bewust en in harmonie met zichzelf, anderen en de Aarde te leven.

Shadow keys: When the six keys lose their power

When the six keys are not applied consciously and in connection, they create shadow keys. These can be divided into two main patterns:

  1. The warning triangle - Fear, hatred and doubt keep humans trapped in powerlessness and destructive interactions.
  2. The three false strategies - False surrender, false power and false hope disfigure our relationship to Earth, relationship and organisation.

1. The danger triangle: fear, hate and doubt

  1. Fear (Shadow of ‘I am’)

    • Fear undermines the true Self and stifles inner freedom.
    • Instead of living from one's own essence, fear paralyses the individual and makes them dependent on external affirmation or control.
    • Fear leads to conformism and avoidance of responsibility, making authentic action impossible.
    •  
  2. Hatred (Shadow of ‘Value’)

    • Hatred arises when the value of Self or other is not recognised and hurt.
    • Instead of creating and recognising real value, destructiveness arises: people want to undermine themselves or others.
    • This leads to competition, envy and the belief that one can only prove oneself by beating another.
    •  
  3. Doubt (Shadow of ‘Property’)

    • Doubt destroys the ability to take ownership and responsibility.
    • Instead of consciously dealing with possession and responsibility, people get stuck in indecision, causing systems and structures to collapse or crash.
    • This leads to fear of loss, a sense of insecurity and an obsession with control.
    •  

Dynamics:

  • Fear paralyses the Self and makes people dependent.
  • Hatred focuses outward, on the other, creating division and conflict.
  • Doubt ensures that no responsibility is taken, thus preventing real change.
  •  

2. The three false strategies: False surrender, false power and false hope

When fear, hatred and doubt rule man too much, it creates three false strategies as ways of dealing with them. These shadows disfigure our relationship to Earth, relationship and organisation.

  1. False surrender (Shadow of ‘Earth’)

    • Instead of truly cooperating with the Earth and life, a form of surrender arises that amounts to passivity and indifference.
    • This leads to an attitude of “it doesn't matter anyway”, spiritual detachment or even destructive nihilism.
    • The connection to the bigger picture is not felt or recognised, thus preventing regeneration and caring for life.
    •  
  2. False power (Shadow of ‘Relationship’)

    • Instead of building relationships based on trust and equality, power is used as a control mechanism.
    • This leads to manipulation, dependency relationships and hierarchical structures in which the other is not seen as equal.
    • Genuine connection is replaced by dominance or submission.
    •  
  3. False hope (Shadow of ‘Organisation’)

    • Instead of organising clearly and taking responsibility for realistic change, a misplaced hope of external salvation or utopia arises.
    • This leads to the pursuit of illusions, unfounded ideals or blind faith in systems that do not work.
    • As a result, organisation becomes chaotic, irrational or based on false certainties.

How do you free yourself from the shadow keys?

The key to transformation lies in awareness and taking responsibility:

  • Stepping out of the warning triangle means turning fear into trust, transforming hate into loving creation and replacing doubt with conscious ownership.
  • Breaking the false strategies means truly connecting with Earth, building relationships from equality and creating organisational structures that actually work and are supported by the community.

By applying the six keys consciously and in connection, a human- and Earth-worthy society can emerge.

General development intentions

The Contemporary Entrepreneurship course guides you on a profound journey of discovery into how you as a human being, with your unique qualities and inner strength, can contribute to a human- and Earth-worthy society. This requires not only developing the six keys, but also seeing through and transforming the shadow keys that can keep you from doing so.

Through these six keys, you will learn:


1. I am → From fear to inner freedom

  • Target: Discovering your personal essence and unique motivations and guiding your life from intuition and creativity. You learn to live your own star and realise your potential.
  • Challenge: Fear can paralyse you, throw you into doubt about who you are and make you dependent on external affirmation.
  • Question: How do you learn to trust your deepest being and make choices from inner certainty, instead of being guided by fear?

2. Value → From hate to true creative power

  • Target: To understand what you have to give and how your abilities contribute to fulfilling real needs, both for yourself and others. You develop a healthy balance between giving and taking.
  • Challenge: Hatred and jealousy can arise when you do not recognise your value or when you perceive others' as threatening.
  • Question: How can you truly embrace your unique value and harness it for the greater good, without undermining yourself or others?

3. Ownership → From doubt to responsibility

  • Target: Taking ownership of your experiences, insights and choices. You explore how you deal with land, labour and capital and how to manage them in connection with people and Earth.
  • Challenge: Doubt can keep you from taking responsibility, leaving you stuck in indecision or powerlessness.
  • Question: How do you learn to perceive clearly and take responsibility confidently for what your task and role in the world is?

4. Organisation → From false hope to true creative power

  • Target: Organising collaborations in an equal and natural way. You will learn how to shape power, control and decision-making from trust and equality.
  • Challenge: False hope can tempt you to keep believing in systems and structures that don't work, or to wait for an outside solution.
  • Question: How do you build real, functioning structures in which trust and equality are the basis, rather than continuing to hope for external change?

5. Relationship → From false power to authentic connection

  • Target: Build responsible and authentic relationships, both with yourself and others and with the world. You develop communication that strengthens trust and deepens connection.
  • Challenge: False power can disrupt relationships through control, manipulation or dependency dynamics.
  • Question: How do you create relationships that focus on freedom, equality and genuine connection, without dominating the other person or making yourself small?

6. Earth → From false surrender to true cooperation with life

  • Target: Aligning your actions with the Earth's natural cycles and boundaries. You learn to live and work in harmony with the reality of nature and contribute to a sustainable and inclusive world.
  • Challenge: False surrender can lead to fatalism, passivity or spiritual detachment, leaving you unable to face reality and not actively contribute.
  • Question: How do you really connect with the Earth and life, without giving away responsibility or falling into cynicism?

The transformation to Living Together

The Cohabitation Art Course helps you not only understand the six keys, but also live them, by actively working on seeing through and transforming the shadows that can block them.

You grow into a Collaborative Life Artist: someone who with love and trust embodies and realises not only personal but also social innovation.

View your shopping cart here
0
Add Coupon Code
Subtotal