Economy Transformers

Bronkompas Leergang Samenlevenskunst 2025/2026

  • Bronkompas Leergang Samenlevenskunst 2025/2026

    • deelnemer:

    ……………………………………………………………………….

    • adres:

    ……………………………………………………………………….

    ……………………………………………………………………….

    ……………………………………………………………………….

    neemt deel aan het …… jaar van de Leergang Samenlevenskunst (verzorgd door Economy Transformers CV), vertegenwoordigd door Jac Hielema, Emile Durkheimweg 171, 1349 CE,  Almere.

    Deze verbintenis wordt aangegaan voor het academische jaar 2025/2026. Bij elk nieuw jaar wordt een nieuwe verbintenis aangegaan.

    Er is plaats voor 2 x 12 deelnemers, twaalf in de maandag-reeks op locatie De Paraplu en twaalf in de vrijdag-reeks op locatie Centrum EMMA, beide locaties zijn in Utrecht.

    De data van de bijeenkomsten voor het academische jaar 2025/2026 zijn:

    Locatie Buurthuis de Paraplu: maandag 15 september 2025, zondag 12 & maandag 13 oktober, en verder de maandagen 17 november, 15 december, 12 januari 2026, 16 februari, 16 maart, 13 april, 18 mei en 15 juni.

    Locatie Centrum EMMA: vrijdag 19 september 2025, vrijdag 24 & zaterdag 25 oktober, en verder de vrijdagen 21 november, 19 december, 16 januari 2026, 20 februari, 20 maart, 17 april, 22 mei en 19 juni.

    1. Ik ben

    • De leergang is er om onszelf en elkaar mogelijk te maken waarmee we ons scholen in Samenlevenskunst. Dit betekent dat we ons richten op het erkennen en ondersteunen van elkaars unieke weg.
    • Dit betekent ook dat we oefenen onszelf te wortelen in onszelf en vanuit liefde & vertrouwen te bouwen aan samenwerkingsvormen die daar een uitdrukking van zijn. 
    • We leren een innerlijke weg te gaan die zich mag gaan uitdrukken in uiterlijke vormen die in lijn zijn met wie wij zijn, zo binnen zo buiten. Waarbij deze vormen levengevend zijn voor elk individu en voor de gemeenschap, zodat het geheel waar je deel van uitmaakt er mooier, liefdevoller en wijzer van wordt. 
    • Tijdens de leergang onderzoek je wie wij als mens ten diepste zijn, wie jij daarin als uniek wezen bent en hoe jij jezelf als liefdevol scheppend wezen in kan voegen in het geheel waar je deel van uitmaakt.
    • We zien ons groepsproces als een onderdeel van een groter geheel. Alles wat we doen en ervaren draagt bij aan onze eigen groei én de ontwikkeling van een mens- en Aardewaardige samenleving, de vrij-gelijk-samenleving.

     2. Waarde

    • Deelnemers krijgen in de leergang perspectief en houvast op hun weg tot samenlevenskunstenaar. Zij ontwikkelen moed en vertrouwen. 
    • Wij creëren lesdagen waarin we elkaar aanspreken op zijns- en doe-kwaliteiten die we met elkaar in evenwicht brengen, zo binnen zo buiten. Hierbij houden we oog voor wanneer er aandacht nodig is voor wat er in de groep leeft en de oefeningen en inhoud die we aan bod willen laten komen. 
    • We, inclusief de docenten, delen openhartig wat we innerlijk en uiterlijk ervaren en beleven. Onze eerlijkheid en kwetsbaarheid zijn onze bijdrage aan het proces, waarmee we elkaar ondersteunen en inspireren.
    • Spiegels uit de groep naar elkaar toe hebben tot doel dienstbaar te zijn aan het individuele leerproces van onszelf en de groep.
    • De kosten voor deelname aan het jaar zijn € ……….. 
    • De prijs is vrijgesteld van BTW en inclusief koffie/thee/lekkers en studiemateriaal. De prijs is exclusief lunches en avondeten (dat laatste doen we potluck).
    • Betaling dient te geschieden op het op de factuur vermelde bankrekeningnummer van Economy Transformers CV, o.v.v. factuurnummer.
    • De kosten worden betaald in 1, 2 of 3 termijnen van € …….., de eerste termijn wordt betaald vóór de tweede bijeenkomst, de laatste termijn wordt betaald vóór de laatste bijeenkomst.
    • Na ondertekenen van deze Verbintenis heeft deelnemer nog veertien dagen bedenktijd om geheel kosteloos af te zien van deelname. Heeft de deelnemer de eerste bijeenkomst al bijgewoond, dan krijgt deelnemer het betaalde bedrag terug minus een tiende van dat bedrag.
    • Ook na de tweede bijeenkomst kan de deelnemer elk moment besluiten af te zien van verdere deelname aan de leergang Samenlevenskunst. Besluit de deelnemer te stoppen vóór of tijdens de vijfde bijeenkomst, dan betaalt hij de helft van het afgesproken bedrag. Besluit hij te stoppen ná de vijfde bijeenkomst, dan betaalt hij het gehele in deze verbintenis afgesproken bedrag.
    • We verwachten van de deelnemer dat hij/zij zelf de verantwoordelijkheid neemt om een betalingsregeling af te stemmen met de vertegenwoordiger van Economy Transformers CV.
    • Voor het collegegeld neem je deel aan de academiedagen, kun je twee verdiepingsdagen volgen, maak je gebruik van de (leer)middelen die je ter beschikking worden gesteld, kun je tussen de academiedagen door bellen en mailen met de docenten als je vragen hebt of iets te delen en heb je recht op één wandeling met Jac. 
    • Mocht het zo zijn dat je extra begeleiding of coaching wil tussen de academiedagen door, dan maken we daar aparte afspraken over met betrekking tot (ontwikkel)intentie, duur van het begeleidings- of coachingstraject en prijs. En sluiten we een aparte overeenkomst.
    • Deelnemer is er zich bewust van dat thuiswerk niet verplicht is. Echter, je haalt eruit wat je erin stopt en het dient het groepsproces en je mede groepsleden als je er voldoende instopt. De verantwoordelijkheid voor de diepte van de leerweg ligt bij de deelnemer, de verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van de geboden leerstof en trainingen ligt bij de docenten.

    3. Eigendom

    • Ieder is eigenaar van zijn of haar eigen leerproces. Bij onvrede is het je eigen verantwoordelijkheid hierover in gesprek te gaan.
    • We nemen verantwoordelijkheid (eigenaarschap) voor onze eigen gedachten, gevoelens, woorden, daden en ervaringen. We respecteren de autonomie van de ander door geen betekenis of verwachtingen op te leggen.
    • Dit betekent dat we ‘ik’-uitspraken doen en geen ‘je’/‘we’/‘zij’-uitspraken. We nemen verantwoordelijkheid voor wat we inbrengen in de groep.
    • Alle inzichten en kennis die je zelf vergaart tijdens de leergang zijn – voor zover je ze je hebt eigen gemaakt – ook van jou. Economy Transformers kent geen intellectueel eigendom en deelt alles in Creative Common Relation. Als je zakelijk gebruik gaat maken van de middelen van Economy Transformers, vragen we je om je te verbinden met de bron van Economy Transformers en haar op een passende manier te voeden.

    4. Organisatie

    • De dagindeling en de inhoud is tot stand gekomen in afstemming met deelnemers. Zij is van 10:00 tot 17:00 met van 13:00 tot 14:00 lunchpauze. De avond is van 18:30 tot 20:30. Je ontvangt op de dag zowel een blok van Damaris als een blok van Jac. In de avond verzorgt Marije de integratie van de dag. Mocht je hier andere wensen in hebben, neem de ruimte om dit kenbaar te maken. We werken samen op basis van gelijkheid.
    • Er staat altijd een klankschaal in het midden van de ruimte om te borgen dat we vanuit gelijkheid samenwerken in de les. De leraar faciliteert een leerproces en is tegelijkertijd ook altijd leerling. Als we het idee hebben dat we onze ontwikkelintentie uit het oog verliezen, neemt ieder de verantwoordelijkheid dit in gesprek in te brengen. Bijvoorbeeld door op de klankschaal te slaan en een moment van stilte te creëren om ons opnieuw te richten op onze leerintentie.
    • Marije is coördinator van deze leergang en daarmee hoofd aanspreekpunt voor deelnemers. Besluitvorming over de leergang vindt plaats in de kring van docenten op zo’n manier dat het zowel degene met het initiatief als ook het college van docenten vreugde schenkt (in concreto initiatief en raadpleging).
    • Mocht door overmacht op wat voor vlak dan ook een geplande bijeenkomst niet door kunnen gaan, dan wordt in overleg met alle deelnemers en docenten een nieuwe datum bepaald voor die ene bijeenkomst.
    • We communiceren helder over begin- en eindtijden en over hoe om te gaan met eten.
    • We hebben altijd een inlooptijd, zodat iedereen er op tijd kan zijn.
    • We hebben evaluatiemomenten als docenten onderling en jaarlijks met de studenten. 
    • Je hebt de mogelijkheid je bij vragen, klachten of spanningen in de verbinding te richten tot de docent, of vertrouwenspersoon. Annelies van Herwijnen is als erkend mediator en bekend met ons werk als externe hiervoor beschikbaar. Voor de procedure en contactgegevens zie website: https://economytransformers.nl/klachtenregeling/. 
    • Je hebt tijdens de les de mogelijkheid om een belletje te rinkelen, om een eventuele spanning tot uiting te brengen, of juist iets te laten naklinken in jezelf. Zo ben je zelf ook onderdeel van onze organisatie.
    • Als je een idee hebt voor iets wat niet gepland is, kan je altijd je initiatief binnen de setting waarin je zit raadplegen bij de mede-deelnemers en de docent. Die laatste heeft eindverantwoordelijkheid voor het welzijn van de groep en het verzorgen van de intentie.
    • In het eerste of tweede jaar kunnen er assistenten aanwezig zijn.

    5. Relatie

    • We bouwen relaties op die gebaseerd zijn op eerlijkheid, respect en erkenning van elkaars eigenheid. We zijn aanwezig in het hier en nu, zonder af te dwalen naar het verleden of de toekomst, tenzij dit relevant is in het moment. Zo creëren we een veilige bedding waarin alles onderzocht, besproken, ervaren en gedeeld kan worden.
    • We spreken met elkaar over elkaar in liefde en vertrouwen en accepteren de ander zoals die is.
    • Als een ander zijn of haar boosheid of gekwetstheid deelt, erkennen we dit zonder ons te verdedigen of onze woorden en/of daden te rechtvaardigen. We zijn eerlijk over welke gevoelens bij ons opkomen.
    • Iedere deelnemer heeft de vrijheid om wel of niet aan een oefening deel te nemen en/of te delen wat hij of zij heeft waargenomen of beleefd. Deze vrijheid wordt altijd gerespecteerd, zolang het groepsproces als geheel niet wordt verstoord.
    • We luisteren met aandacht en zonder onderbreking naar wat de ander wil delen. Als er emoties of oordelen opkomen, erkennen we deze in onszelf zonder ze op de ander te projecteren en anderen verantwoordelijk te stellen. Alles wat we met elkaar delen, koesteren we respectvol in liefde en vertrouwen. We behandelen ieders bijdrage als een waardevol onderdeel van het gezamenlijke proces. 
    • Dit betekent dat we ons richten op het erkennen en ondersteunen van elkaars unieke weg, zonder te beoordelen, analyseren, redden of verbeteren.
    • Schuring en misschien zelfs conflict zien wij als vuur voor verbinding. Een kans om aan te kijken wat aangekeken mag worden in het licht van de intentie om er uit te halen wat er voor jouzelf inzit. 
    • De begeleiding van de deelnemers wordt gedaan door Jac Hielema, Damaris Matthijsen en Marije Vermerris.
    • Vertrouwelijkheid: Alles wat wordt besproken vanaf het intakegesprek, via de gesprekken tijdens de lessen, tussendoor gesprekken en gesprekken tijdens oefeningen tot en met het allerlaatste evaluatiegesprek mag worden gedeeld met derden, maar wel met het uitdrukkelijke verzoek om integer en discreet te spreken over alle betrokkenen in die situatie. De docenten delen liefdevol met elkaar wat ze zien en beleven aan de deelnemers om een steeds beter beeld te ontwikkelen van leerbehoeften en leercapaciteiten waarop we het curriculum baseren, ontwikkelen en aanpassen.

    •  

    6. Aarde

    • Uitgangspunt is de gezondheid van een ieder in de groep, de docent en de gemeenschap die we samen zijn. Daarbinnen heeft een ieder de ruimte om zijn of haar eigen tempo en proces te volgen.
    • We geven en nemen elkaar in het hier en nu onze onverdeelde aandacht. Ruimte en tijd (ook stilte) zien wij als een natuurlijke basis voor reflectie en verbinding. Deze momenten helpen ons om ons te verbinden met ons eigen wezen en met die van de ander en met het wezen van het geheel waar we allemaal deel van uitmaken en zijn als zodanig een essentieel onderdeel van het groepsproces. 
    • We blijven geworteld in het hier en nu en gebruiken onze ervaringen om liefde en vergeving te betrachten, zowel voor onszelf als voor anderen. 
    • We eren de natuurlijke groei en ontwikkelprocessen van elke deelnemer. Eigen ontwikkelintenties zijn belangrijker dan (bedachte) ontwikkeldoelen. We forceren geen inzichten bij elkaar als de ander daar nog niet aan toe is.
    • We maken onszelf bewust van de tijd en ruimte die we innemen in de groep. We maken ons daarbij niet kleiner of groter.
    • Wij zijn ons ervan bewust dat perfectie niet bestaat en dat de realiteit ons soms zal laten zien dat we van deze uitgangspunten zijn afgeweken. Dit zien we niet als een falen, maar als een kans om te leren en vergeving te beoefenen, zowel voor onszelf als voor elkaar. Samen werken we aan een veilige en inspirerende omgeving waarin ieder tot zijn of haar recht kan komen.

    Tot slot

    Deelnemer verklaart dat hij/zij:

    • bereid is te reflecteren op zijn/haar eigen denken en handelen,
    • een verlangen voelt om één of meerdere idealen helder te krijgen en alleen of samen met anderen te verwerkelijken,
    • bereid te zijn om samen met mededeelnemers een veilige bedding te vormen waarin alles onderzocht, besproken, ervaren, bevraagd, benoemd en gedaan kan worden wat nodig is om bovenstaande doelen te verwerkelijken.
    • De factuur kan, na overleg en akkoord over de te betalen kosten, verzonden worden naar: privéadres of mijn bedrijf/werkgever/woonvereniging (vermeld hieronder het adres en t.a.v. wie de factuur kan worden verzonden)
    • Naam bedrijf/werkgever/woonvereniging:

    ………………………….……………………………………………

    T.a.v. mevrouw/de heer:

    ………………………………………………………………………

     Adres:

    ……………………………………………………………………….

    …………………………………………………………………………

     

    Ik ga akkoord met de deelnemers- én de betalings- en leveringsvoorwaarden 

    HANDTEKENING deelnemer:

    ………………………………………………………………………………………

    Voor Economy Transformers Academy

    HANDTEKENING J.T. Hielema:

    ……………………………………………………………………………………..

Bekijk hier je winkelwagen
0
Add Coupon Code
Subtotal