Tweejarige Leergang Eigentijds Ondernemen

Jouw onderneming als een harmonieus geheel dat ten dienste staat van een mens- een Aardewaardige samenleving. In deze praktische leergang kun je zien, ervaren en begrijpen wat je nodig hebt om je bedrijf of je kapitaal 'van zichzelf' te laten zijn, haar potentie optimaal te laten ontvouwen en op een zuivere manier samenwerkingen aan te gaan.

Verlang je naar een mens- & Aardewaardige economie?

Wil je jouw intenties optimaal in je ondernemerschap integreren? En daarbij vernieuwende vormen van eigendom, zoals het drievoudig eigenaarschap (een manier van steward-ownership) onderzoeken? Integere samenwerkingen tot bloei laten komen? Ruimte scheppen voor gemeenschapszin en overvloed?

In deze leergang ontdek je waarom een bedrijf of kapitaal van jou, van zichzelf en van iedereen is, hoe je dat in de praktijk kan toepassen en hoe jij jouw eigen ondernemerschap op een kloppende manier kan gaan ontwikkelen in lijn met deze structuren. In een veilige ruimte met gelijkgezinden kan je onderzoeken hoe je een levendige organisatie schept, en daarmee meebouwt aan een mens- & Aardewaardige economie. 

Voor wie is het?

De Leergang Eigentijds Ondernemen is bedoeld voor alle ondernemers die met een vraagstuk rondlopen rondom opstart, groei, impact, purpose, gemeenschapsvormen, samenwerken en opvolging.  

Ondernemers die graag onderzoeken wat kloppende eigendomsvormen (‘steward-ownership’) zijn en hoe deze verband houden met hun vraagstuk en/of de samenwerkingen met stakeholders.

Uiteraard ook voor ondernemers die al een leergang of training bij Economy Transformers hebben gevolgd, en voor de eigen (bestaande) onderneming het ‘eigentijds ondernemen’ (verder) willen ontwikkelen.

Ook als je als trainer wilt werken vanuit het gedachtegoed van Economy Transformers, biedt de leergang een inspirerend fundament.

Voorkennis is niet nodig. Jij en jouw onderneming, precies zoals je nu bent en hoe je onderneming is, vormt het uitgangspunt. Samen ontdekken we hoe jij vanuit jouw plek verschil kunt maken. Wel vragen we dat je kunt reflecteren op je eigen denken en handelen, een verlangen of ontwikkelbehoefte hebt, en bereid bent om bij te dragen aan een veilige en open groepssfeer.

Om te ontdekken of deze leergang bij je past, organiseren we oriëntatiedagen en intakegesprekken. Dit helpt jou én ons om helder te voelen of we samen een goede match zijn.

Wat bieden we?

We bieden een rijk en dynamisch programma waarin je jezelf én je onderneming op een nieuwe manier leert kennen. Door middel van ervaringsgerichte experimenten en oefeningen, gebaseerd op het principe zo binnen, zo buiten, ontdek je hoe jij met jouw onderneming deel uitmaakt van een levend sociaal geheel.

Je krijgt de ruimte om te onderzoeken hoe jij met jouw onderneming bijdraagt aan maatschappelijke vernieuwing en de omvorming van de economie. Het programma inspireert je om het potentieel van jouw onderneming (en alle samenwerkingen die daarbij horen) optimaal te ontplooien, maar ook om dit op een zingevende manier in de wereld te brengen.

Hoe werkt het?

Tijdens de Leergang Eigentijds Ondernemen onderzoek je hoe jouw onderneming samenhangt met de uiterlijke (sociale) werkelijkheid. Je experimenteert met je intuïtie, brengt jouw bedoelingen helder in kaart en verdiept je op een liefdevolle manier in thema’s als vrij, gelijk en samen, de zes sleutels, geld, eigendom, initiatief nemen, gemeenschapsvorming en besluitvorming. Samen werk en leer je op basis van gelijkheid, in een veilige sfeer waarin alles gezegd en onderzocht kan worden.

De opzet is overzichtelijk:

  • Je volgt tien maandelijkse lesdagen.
  • Naast de lessen doe je thuiswerkopdrachten, onderzoek en reflectie alleen of samen met je klasgenoten.
  • Aan het begin van elk jaar bepaal je jouw eigen leerdoelen naast de algemene doelen, zier verderop.

 

De leergang duurt twee jaar. Het eerste jaar kenmerkt zich door het verwerven van inzichten en het begrijpen van toepassingsmogelijkheden. De aandacht ligt daar meer op het ondernemen van binnen naar buiten. Het tweede jaar is gericht op het toepassen van verworven inzichten en het oefenen daarvan. De aandacht ligt dan meer op hoe je vanuit je ondernemerschap gaat samenwerken, en dat weer van buiten naar binnen brengt.

Voor wie?
Voorkennis is niet nodig. Wel vragen we dat je kunt reflecteren op je eigen denken en handelen, een verlangen of ontwikkelbehoefte hebt, en bereid bent om bij te dragen aan een veilige en open groepssfeer.

Om te ontdekken of deze leergang bij je past, organiseren we oriëntatiedagen en intakegesprekken. Dit helpt jou én ons om helder te voelen of we samen een goede match zijn.

Wat leer je?

in het eerste jaar:

Jij en jouw onderneming als levendige organisatie.

De bedoeling voor het eerste jaar is om jouw eigen onderneming in zijn geheel te leren begrijpen: hoe zij een lichaam, ziel en geest heeft, en hoe zij deel uitmaakt van de werkelijkheid. Je gaat je eigen onderneming helder waarnemen en krijgt helderheid over jouw eigen scheppende kracht binnen dat geheel. Door middel van observatie, reflectie en oefening ontdek je de verbinding tussen hoofd, hart en handen. In bullets: 

  • vertrouwen op je eigen waarneming en denken
  • onderzoek naar de begrippen gelijk, vrij, samen
  • introductie van de zes sleutels van het Deelgenootschap en heb je ervaren hoe je deze als handvatten voor elk toekomstig vraagstuk kunt gaan gebruiken
  • helderheid met betrekking tot uitgangspunten voor je onderneming.
  • verdieping op het uitgangspunten op de sleutel eigendom – het drievoudig eigenaarschap (een vorm van steward-ownership passend bij gelijk-vrij-samenwerken)
  • verdieping op het uitgangspunt op de sleutel waarde – daarmee bedoelende hoe je omgaat met de geef/neem balans, met financiering, met prijsvorming
  • meer helderheid over je eigen bedoelingen, sleutel Ik-Ben, ingebed in de realiteit van de samenleving.
  • meer helderheid over het uitgangspunt Aarde, tempo en groei, zuiver plek innemen, onderzoek naar de betekenis van ‘inclusief’, en hoe dit verband houdt met alles.
  • inzicht in eigen belemmeringen die van invloed zijn op je eigen ondernemerschap
  • omgaan met angst/moed, haat/liefde en twijfel/zekerheid.
  • meer vrijheid en vitaliteit ervaren in je ondernemerschap
  • heb je (nieuwe of meer) woorden voor jouw intenties, die je dan in je eigen brondocument kan zetten en waardoor je je verhaal beter kan vertellen

in het tweede jaar:

Jouw onderneming en levendige samenwerkingen als één geheel!

In het tweede jaar staat de realiteit van jouw eigen onderneming centraal. Je leert hoe de principes van vrij, gelijk en samen niet alleen als innerlijke behoeften werken, maar ook als organiserende principes in alle samenwerkingen die je aangaat en de samenleving als geheel. Door middel van oefeningen en onderzoek ontdek je wat er nodig is om levengevende structuren te creëren, die helpen een gezonde economie vorm te geven. Dit jaar wordt afgesloten met een presentatie van een dit jaar behandeld onderwerp aan genodigde derden. In bullets:

  • verdieping op de sleutel waarde – en in het bijzonder richten we ons dan op geld en hoe je de geldstromen in je onderneming wil (om)vormen of vernieuwen, zodat ze congruent zijn aan je uitgangspunten
  • verdieping op de sleutel organisatie. Hoe ga je besluitvorming vormgeven en schep je een fundament waarin iedere medewerker het eigen potentieel kan inzetten
  • verdieping op de sleutel relatie en welk verhaal (marketing) en gespreks- en communicatievormen daarbij horen, en hoe samenwerkingen dienstbaar worden aan de uitgangspunten van je onderneming.
  • helderheid over jouw eigen plek binnen de onderneming
  • oefening hoe je jouw ondernemerschap- en leiderschap in beweging brengt
  • helderheid over het sociale geheel waarbinnen je werkzaam bent

En dan?

Na afronding van de tweejarige, nodigen we je uit om je voor een jaar te verbinden aan onze oefen-gemeenschap. Daar is er gelegenheid tot levendig onderzoek naar hoe de zes sleutels in de praktijk tot uitdrukking komen, kun je gefaciliteerd worden in het bronwerk voor je eigen onderneming, zijn er mogelijkheden om je eigen midden te oefenen, en nog veel meer.

Hiernaast vind je diepere informatie over de uitgangspunten van Economy Transformers en ontwikkelintenties van Leergang Eigentijds Ondernemen:

Hieronder staan de vier scenario’s op een rij, gebaseerd op wat er in Vrij, Gelijk & Samenleven en Het Vierde Scenario wordt beschreven:


De vier scenario’s

  1. Het kapitalistische scenario (Eerste Scenario)

    • Kenmerken: Uitwisseling en toewijzing van grond, arbeid en kapitaal worden gedomineerd door de markt. Het economisch belang overheerst en vrijheid wordt gezien als de vrijheid van eigendom en competitie.
    • Kritiek: Het kapitalisme negeert gelijkheid en samenhang. Het leidt tot ongelijkheid, uitbuiting en ecologische destructie.
    •  
  2. Het socialistische scenario (Tweede Scenario)

    • Kenmerken: Hier wordt de staat de dominante actor in de samenleving. Grond, arbeid en kapitaal worden toegewezen via centrale planning en bureaucratie.
    • Kritiek: Socialisme ontkent vrijheid door de nadruk op staatscontrole. Dit leidt vaak tot vervreemding en inefficiëntie in de economie.
    •  
  3. Het gemengde scenario (Derde Scenario)

    • Kenmerken: Een combinatie van markt en staat, waarin elementen van kapitalisme en socialisme worden vermengd. Vaak wordt dit het Rijnlandse model genoemd, waar economische beslissingen worden beïnvloed door zowel politieke elites als marktpartijen.
    • Kritiek: Dit scenario combineert vaak de nadelen van zowel kapitalisme als socialisme, zoals machtsconcentratie bij een elite en het ontbreken van echte vrijheid en gelijkheid.
    •  
  4. Het vrije scenario (Vierde Scenario)

    • Kenmerken: De productiemiddelen worden beheerd en toegewezen buiten de markt en staat om, door goed onderling overleg tussen betrokkenen. Grond, arbeid en kapitaal worden gericht ingezet op het vervullen van gemeenschappelijke en individuele behoeften, met respect voor mens en Aarde.
    • Doel: Vrijheid, gelijkheid en samenhang worden op een geïntegreerde manier gerealiseerd. De nadruk ligt op samenwerking, lokaal eigenaarschap en het regenereren van natuurlijke en sociale systemen.
    • Visie: Dit scenario biedt een fundamentele transformatie van maatschappelijke structuren en ziet de mens als de schepper van een menswaardige samenleving.
    •  

Met deze vier scenario’s biedt Het Vierde Scenario een helder contrast tussen de bestaande maatschappelijke systemen en een toekomstgerichte, regeneratieve benadering.

Hier is een beknopte uitleg van de zes sleutels zoals deze aan bod komen voor Gelijk, Vrij, Samenwerken (naar het boek Vrij, Gelijk & Samenleven van Damaris Matthijsen):

De zes sleutels voor mens- en Aardewaardig ondernemen

  1. Ik benOndernemen vanuit de essentie

    • Dit gaat over zelfkennis en authenticiteit. Wie ben jij en jouw onderneming werkelijk? Wat is jouw unieke bijdrage aan de wereld?
    • Pas wanneer je jezelf en je onderneming goed kent en trouw bent aan je innerlijke drijfveren, kun je op een vrije en bewuste manier deelnemen aan de samenleving.
    •  
  2. WaardeWaardecreatie los van financiële dwang

    • Reële waarde vervullen behoeften
    • In een gezonde samenleving wordt waarde niet bepaald door geld, maar door de mate waarin het bijdraagt aan mens en Aarde.
    •  
  3. EigendomGrond, arbeid en kapitaal in dienst van het geheel

    • Eigendom is geen persoonlijk bezit, maar iets waarmee verantwoord moet worden omgegaan.
    • In een vrij, gelijk en samenlevend systeem worden productiemiddelen beheerd in overeenstemming met de gemeenschap en het grotere geheel.
    •  
  4. OrganisatieSamenwerking op basis van gelijkwaardigheid

    • Besluitvorming en organisatie dienen op een manier plaats te vinden die recht doet aan ieders stem en bijdrage.
    • Macht wordt niet geconcentreerd, maar verdeeld via natuurlijke autoriteit en onderling afgestemde structuren.
    •  
  5. RelatieVerbinding op basis van vertrouwen en openheid

    • Gezonde relaties in de samenleving zijn gebaseerd op respect, luisteren en het zien van de ander als een gelijkwaardige medemens.
    • Relaties overstijgen ego-belang en zijn gericht op samenwerking en onderlinge afstemming.
    •  
  6. AardeSamenwerking met de natuur in plaats van uitbuiting

    • De Aarde wordt niet gezien als een bron van grondstoffen om uit te putten, maar als een levend geheel waarmee we in harmonie moeten leven.
    • Een gezonde economie en samenleving respecteren de ecologische grenzen en regenereren in plaats van vernietigen.
    •  

Deze zes sleutels vormen samen een raamwerk voor het bouwen van een rechtvaardige, duurzame en menswaardige samenleving. Ze helpen zowel individuen als organisties en gemeenschappen om bewust en in harmonie met zichzelf, anderen en de Aarde te leven.

Schaduwsleutels: Wanneer de zes sleutels hun kracht verliezen

Wanneer de zes sleutels niet bewust en in verbinding worden toegepast, ontstaan schaduwsleutels. Deze kunnen worden onderverdeeld in twee hoofdpatronen:

  1. De gevarendriehoek – Angst, haat en twijfel houden de mens gevangen in machteloosheid en destructieve interacties.
  2. De drie valse strategieën – Valse overgave, valse macht en valse hoop misvormen onze relatie tot Aarde, relatie en organisatie.

1. De gevarendriehoek: Angst, haat en twijfel

  1. Angst (Schaduw van ‘Ik ben’)

    • Angst ondermijnt het ware Zelf en verstikt de innerlijke vrijheid.
    • In plaats van vanuit eigen essentie te leven, verlamt angst het individu en maakt het afhankelijk van externe bevestiging of controle.
    • Angst leidt tot conformisme en vermijding van verantwoordelijkheid, waardoor authentiek handelen onmogelijk wordt.
    •  
  2. Haat (Schaduw van ‘Waarde’)

    • Haat ontstaat wanneer de waarde van het Zelf of de ander niet wordt erkend en gekwetst wordt.
    • In plaats van echte waarde te creëren en in te zien, ontstaat er vernietigingsdrang: men wil zichzelf of de ander ondermijnen.
    • Dit leidt tot competitie, afgunst en de overtuiging dat men zichzelf alleen kan bewijzen door een ander te verslaan.
    •  
  3. Twijfel (Schaduw van ‘Eigendom’)

    • Twijfel vernietigt het vermogen om eigenaarschap en verantwoordelijkheid te nemen.
    • In plaats van bewust om te gaan met bezit en verantwoordelijkheid, blijft men hangen in besluiteloosheid, waardoor systemen en structuren instorten of vastlopen.
    • Dit leidt tot angst voor verlies, een gevoel van onveiligheid en een obsessie met controle.
    •  

Dynamiek:

  • Angst verlamt het Zelf en maakt mensen afhankelijk.
  • Haat richt zich naar buiten, op de ander, en creëert verdeeldheid en conflict.
  • Twijfel zorgt ervoor dat er geen verantwoordelijkheid wordt genomen, waardoor werkelijke verandering uitblijft.
  •  

2. De drie valse strategieën: Valse overgave, valse macht en valse hoop

Wanneer angst, haat en twijfel de mens te veel beheersen, ontstaan er drie valse strategieën als manieren om ermee om te gaan. Deze schaduwen misvormen onze relatie tot Aarde, relatie en organisatie.

  1. Valse overgave (Schaduw van ‘Aarde’)

    • In plaats van werkelijk samen te werken met de Aarde en het leven, ontstaat een vorm van overgave die neerkomt op passiviteit en onverschilligheid.
    • Dit leidt tot een houding van “het maakt toch niets uit”, spirituele onthechting of zelfs destructief nihilisme.
    • De verbinding met het grotere geheel wordt niet gevoeld of erkend, waardoor regeneratie en zorg voor het leven uitblijven.
    •  
  2. Valse macht (Schaduw van ‘Relatie’)

    • In plaats van relaties op te bouwen op basis van vertrouwen en gelijkwaardigheid, wordt macht ingezet als controlemechanisme.
    • Dit leidt tot manipulatie, afhankelijkheidsrelaties en hiërarchische structuren waarin de ander niet als gelijkwaardig wordt gezien.
    • Echte verbinding wordt vervangen door dominantie of onderwerping.
    •  
  3. Valse hoop (Schaduw van ‘Organisatie’)

    • In plaats van helder te organiseren en verantwoordelijkheid te nemen voor realistische verandering, ontstaat er een misplaatste hoop op externe redding of een utopie.
    • Dit leidt tot het najagen van illusies, ongegronde idealen of blind vertrouwen in systemen die niet werken.
    • Organisatie wordt daardoor chaotisch, irrationeel of gebaseerd op schijnzekerheden.

Hoe bevrijd je jezelf uit de schaduwsleutels?

De sleutel tot transformatie ligt in bewustwording en het nemen van verantwoordelijkheid:

  • Uit de gevarendriehoek stappen betekent angst omzetten in vertrouwen, haat transformeren in liefdevolle creatie en twijfel vervangen door bewust eigenaarschap.
  • De valse strategieën doorbreken betekent echte verbinding met Aarde, relaties opbouwen vanuit gelijkwaardigheid en organisatiestructuren creëren die daadwerkelijk werken en gedragen worden door de gemeenschap.

Door de zes sleutels bewust en in verbinding toe te passen, kan een mens- en Aardewaardige samenleving ontstaan.

Algemene ontwikkelintenties

De Leergang Eigentijds Ondernemen begeleidt je op een diepgaande ontdekkingsreis naar hoe je als mens, met jouw unieke kwaliteiten en innerlijke kracht, kunt bijdragen aan een mens- en Aardewaardige samenleving. Dit vraagt niet alleen om het ontwikkelen van de zes sleutels, maar ook om het doorzien en transformeren van de schaduwsleutels die je daarvan kunnen afhouden.

Door middel van deze zes sleutels leer je:


1. Ik ben → Van angst naar innerlijke vrijheid

  • Doel: Je persoonlijke essentie en unieke drijfveren ontdekken en vanuit intuïtie en creativiteit richting geven aan je leven. Je leert je eigen ster te leven en jouw potentieel te benutten.
  • Uitdaging: Angst kan je verlammen, je in twijfel storten over wie je bent en je afhankelijk maken van externe bevestiging.
  • Vraag: Hoe leer je je diepste wezen te vertrouwen en keuzes te maken vanuit innerlijke zekerheid, in plaats van je te laten leiden door angst?

2. Waarde → Van haat naar werkelijke scheppingskracht

  • Doel: Te begrijpen wat jij te geven hebt en hoe jouw capaciteiten bijdragen aan het vervullen van reële behoeften, zowel voor jezelf als voor anderen. Je ontwikkelt een gezonde balans tussen geven en nemen.
  • Uitdaging: Haat en jaloezie kunnen opkomen wanneer je jouw waarde niet erkent of wanneer je die van anderen als bedreigend ervaart.
  • Vraag: Hoe kun je werkelijk jouw unieke waarde omarmen en die inzetten voor het grotere geheel, zonder jezelf of anderen te ondermijnen?

3. Eigendom → Van twijfel naar verantwoordelijkheid

  • Doel: Eigenaarschap nemen over jouw ervaringen, inzichten en keuzes. Je onderzoekt hoe je omgaat met grond, arbeid en kapitaal en hoe je deze kunt beheren in verbinding met mens en Aarde.
  • Uitdaging: Twijfel kan je ervan weerhouden verantwoordelijkheid te nemen, waardoor je blijft hangen in besluiteloosheid of machteloosheid.
  • Vraag: Hoe leer je helder waarnemen en vol vertrouwen verantwoordelijkheid dragen voor wat jouw taak en rol in de wereld is?

4. Organisatie → Van valse hoop naar werkelijk scheppend vermogen

  • Doel: Samenwerkingen op een gelijke en natuurlijke manier organiseren. Je leert hoe je kracht, zeggenschap en besluitvorming vormgeeft vanuit vertrouwen en gelijkheid.
  • Uitdaging: Valse hoop kan je verleiden om te blijven geloven in systemen en structuren die niet werken, of te wachten op een oplossing van buitenaf.
  • Vraag: Hoe bouw je reële, functionerende structuren op waarin vertrouwen en gelijkheid de basis vormen, in plaats van te blijven hopen op een externe verandering?

5. Relatie → Van valse macht naar authentieke verbinding

  • Doel: Verantwoordelijke en authentieke relaties opbouwen, zowel met jezelf en anderen als met de wereld. Je ontwikkelt communicatie die vertrouwen versterkt en verbinding verdiept.
  • Uitdaging: Valse macht kan relaties verstoren door controle, manipulatie of afhankelijkheidsdynamieken.
  • Vraag: Hoe creëer je relaties waarin vrijheid, gelijkheid en oprechte verbinding centraal staan, zonder de ander te overheersen of jezelf klein te maken?

6. Aarde → Van valse overgave naar ware samenwerking met het leven

  • Doel: Je handelen afstemmen op de natuurlijke cycli en grenzen van de Aarde. Je leert leven en werken in harmonie met de realiteit van de natuur en draagt bij aan een duurzame en inclusieve wereld.
  • Uitdaging: Valse overgave kan leiden tot fatalisme, passiviteit of spirituele onthechting, waardoor je de realiteit niet meer in de ogen kijkt en niet actief bijdraagt.
  • Vraag: Hoe verbind je je werkelijk met de Aarde en het leven, zonder je verantwoordelijkheid weg te geven of in cynisme te vervallen?

De transformatie naar Samenlevenskunst

De Leergang Samenlevenskunst helpt je niet alleen de zes sleutels te begrijpen, maar ze ook te leven, door actief te werken aan het doorzien en transformeren van de schaduwen die ze kunnen blokkeren.

Je groeit uit tot een Samenlevenskunstenaar: iemand die vanuit liefde en vertrouwen niet alleen persoonlijke, maar ook maatschappelijke vernieuwing belichaamt en realiseert.

Locatie van de maandag-reeks:

Arkansasdreef 20

   Utrecht

Locatie van de dinsdag-reeks:

Lageweg 22

Raalte

Hoe zien de dagen er praktisch uit?

verzorgd door Jennifer Benson & Marije Vermerris

  • 09.30 uur ontvangst met koffie/thee en lekkers
  • 10.00 uur – 13.00 uur ochtendprogramma
  • 13.00 uur lunch (potluck)
  • 14.00 uur – 17.00 uur middagprogramma

Data van de bijeenkomsten 2025/2026

Er is plaats voor 2 x 12 deelnemers.

Locatie Community Overvloed in Utrecht: maandagen in 2025: 1 september, 6 oktober, 3 november, 1 december. Maandagen in 2026: 5 januari, 2 februari, 2 maart, 30 maart, 4 mei, 1 juni.

Locatie Centrum voor Geluk in Raalte: data nader te bepalen

Investering *

de eerstejaars betalen een vast bedrag voor het eerste jaar:

  • Tarief VRIJ € 1000,– dit is een bedrag wat je nu te geven hebt
  • Tarief GELIJK € 2000,– dit tarief dekt alle kosten af.
  • Tarief SAMEN € 3000,– met dit tarief maak je ook de door-ontwikkeling van Economy Transformers mogelijk

Het bepalen van een juiste prijs voor het tweede jaar van de Leergang Eigentijds Ondernemen is onderdeel van het proces.

* Economy Transformers is vrijgesteld van BTW. Alle prijzen zijn exclusief lunch (zelf meenemen), inclusief koffie, thee en lekkers. De prijs mag nooit een reden zijn om niet deel te nemen, kom in gesprek als het een probleem vormt

wat ontvang je hiervoor:

  • intakegesprek één op één
  • tien dagen van 10.00 tot 17.00 uur
  • twee extra verdiepingsdagen naar keuze
  • toegang tot de online leeromgeving respectievelijk community van Economy Transformers
  • een certificaat van deelname
  • opschrijfboek
  • tussentijds digitaal gesprek voor de eerstejaars
  • tussentijds digitaal gesprek voor de tweedejaars

de trainers

Jennifer Benson

Ik maak de intenties van ondernemen en samenwerken beleefbaar en begeleid ze naar praktische vormen. 

Economy Transformers

Marije Vermerris

Heel mijn leven heeft het verlangen om te leven vanuit mijn pure natuur, mijn gezonde ik, centraal gestaan.

Economy Transformers

Economy Transformers Academy is CRKBO-geregistreerd. Dit betekent dat we voldoen aan kwaliteitseisen op het gebied van kort beroepsonderwijs.

Onze registratie garandeert dat we zorgvuldig, betrouwbaar en transparant handelen, en dat onze opleidingen aansluiten bij de behoeften van onze deelnemers. Hiernaast lichten we de kwaliteitseisen stap voor stap toe, zodat je je een beeld kunt vormen van de reis naar de Leergang Samenlevenskunst en er doorheen 😉

En je hebt de boeken Vrij, Gelijk & Samenleven van Damaris Matthijsen en Het Vierde Scenario van Jac Hielema al gelezen en alle podcasts al beluisterd. Dan kun je je aanmelden voor een ontmoetingsavond Economy Transformers komt naar je toe of een Oriëntatiedag Leergang Samenlevenskunst. Om kennis te maken met de docenten hun werkwijze en potentiële mede-deelnemers.

Je bent van harte welkom om jezelf in te brengen met alle vragen en antwoorden die je hebt. Je kunt altijd contact opnemen met Jac Hielema, zie: contact.

Dan maak je een afspraak met Jac Hielema voor een één-op-één intake gesprek.

Tijdens dat gesprek maken we nader kennis met elkaar en spreken we de Verbintenis door die je vooraf krijgt toe gemaild, zie: Verbintenis.

Tijdens het gesprek vraagt Jac Hielema of je bereid bent te voldoen aan de deelname voorwaarden, artikel 24. Maar daarover straks meer.

Eerst nog even dit:

Tijdens de Leergang Samenlevenskunst leer je onder andere de zogenoemde Zes Sleutels van transitie kennen, heel verhaal. Naast dat je elk jaar opnieuw je eigen leerdoelen kunt stellen waar de docenten hun lessen op afstemmen, zijn er ook algemene leerdoelen van de Leergang Samenlevenskunst. Dit zijn ze aan de hand van die zes sleutels:

Algemeen leerdoel van de Leergang Samenlevenskunst
De Leergang Samenlevenskunst begeleidt je op een diepgaande ontdekkingsreis naar hoe je als mens, met jouw unieke kwaliteiten en innerlijke kracht, kunt bijdragen aan een mens- en Aardewaardige samenleving. Door middel van de zes sleutels leer je:

  • Ik ben: Je persoonlijke essentie en unieke drijfveren te ontdekken en vanuit je intuïtie en creativiteit richting te geven aan je leven. Je leert je eigen ster te leven en jouw potentieel te benutten.
  • Waarde: Te begrijpen wat jij te geven hebt en hoe jouw capaciteiten bijdragen aan het vervullen van reële behoeften, zowel voor jezelf als voor anderen. Je ontwikkelt een gezonde balans tussen geven en nemen.
  • Eigendom: Eigenaarschap te nemen over jouw ervaringen, inzichten en de keuzes die je maakt. Je onderzoekt hoe je omgaat met grond, arbeid en kapitaal, en hoe je deze kunt beheren in verbinding met mens en Aarde.
  • Organisatie: Samenwerkingen op een vrij, gelijk, samen-manier te organiseren. Je leert hoe je je kracht, (mede)zeggenschap en besluitvorming vormgeeft vanuit liefde en vertrouwen.
  • Relatie: Verantwoordelijke en authentieke relaties op te bouwen, zowel met jezelf, anderen, als met de wereld. Je ontwikkelt communicatie die vertrouwen versterkt en verbinding verdiept.
  • Aarde: Je handelen af te stemmen op de natuurlijke cycli en grenzen van de Aarde. Je leert leven en werken in harmonie met de realiteit van de natuur en de huidige samenleving en draagt tegelijkertijd bij aan een duurzame en inclusieve wereld.

De Leergang helpt je deze zes sleutels niet alleen te begrijpen, maar ze ook te leven. Je groeit uit tot een Samenlevenskunstenaar: iemand die vanuit liefde en vertrouwen zowel persoonlijke als maatschappelijke vernieuwing belichaamt en realiseert.

 

Voorkennis op wat voor vlak dan ook is niet nodig. Uitgangspunt is iedere keer weer de mens zoals hij of zijn hier en nu is, inclusief haar/zijn gedachten en gevoelens, in de werkelijkheid zoals die hier en nu is. Niet meer en niet minder. Wel wordt elke deelnemer gevraagd te voldoen aan de volgende voorwaarden:

Dit zijn de deelnemersvoorwaarden:

Deelnemer verklaart dat hij/zij:

        a. bereid is te reflecteren op zijn/haar eigen denken en handelen,

        b. een verlangen voelt om één of meerdere idealen helder te krijgen en alleen of samen met anderen te verwerkelijken,

        c. bereid te zijn om samen met mededeelnemers een veilige bedding te vormen waarin alles onderzocht, besproken, bevraagd, benoemd en gedaan kan worden wat nodig is om bovenstaande doelen te verwerkelijken.

Deelnemer dient bekend te zijn met de klachtenregeling:

De klachtenregeling is hier te vinden: klachtenregeling. En is gebaseerd op het uitgangspunt: we komen er samen uit en anders zoeken we iemand die we allebei vertrouwen en vragen haar/hem om te fungeren als bemiddelaar.

Deelnemer mag vertrouwen op de vertrouwelijkheidsclausule:

Alles wat wordt besproken tijdens het intakegesprek, de lessen, de tussentijdse gesprekken, de gesprekken tijdens oefeningen en het evaluatiegesprek, kan worden gedeeld met derden. Hierbij wordt nadrukkelijk gevraagd om integer en met discretie te spreken over alle betrokkenen en situaties.

De docenten en assistenten wisselen liefdevol en zorgvuldig hun waarnemingen en ervaringen met en over de deelnemers uit. Dit gebeurt met het doel een steeds beter inzicht te krijgen in de leerbehoeften en -capaciteiten van elke deelnemer, zodat de begeleiding daar zo goed mogelijk kan worden afgestemd.

Hoe zorgen we met elkaar voor een veilige sfeer tijdens de lessen?

Tijdens de lessen, en eigenlijk op elke bijeenkomst van Economy Transformers houden we ons aan de volgende richtlijnen:

Veiligheidsrichtlijnen voor de Leergang Samenlevenskunst:

1. Ik ben

  • Wij zijn hier om onszelf en elkaar mogelijk te maken. Dit betekent dat we ons richten op het erkennen en ondersteunen van elkaars unieke weg, zonder te beoordelen, analyseren, redden of verbeteren.
  • Iedere deelnemer heeft de vrijheid om wel of niet aan een oefening deel te nemen en/of te delen wat hij of zij heeft waargenomen of beleefd. Deze vrijheid wordt altijd gerespecteerd, zolang het groepsproces als geheel niet wordt verstoord.
  • We nemen verantwoordelijkheid voor onze eigen gedachten, gevoelens, woorden en daden. We respecteren de autonomie van de ander door geen betekenis of verwachtingen op te leggen.

2. Waarde

  • Wij delen openhartig wat we innerlijk en uiterlijk ervaren en beleven. Onze eerlijkheid en kwetsbaarheid zijn onze bijdrage aan het proces, waarmee we elkaar ondersteunen en inspireren.
  • We verbergen onze emoties zoals pijn, boosheid of verdriet niet, maar delen ze eerlijk, zonder anderen verantwoordelijk te stellen. Dit draagt bij aan de waardevolle uitwisseling binnen de groep.
  • Zien we een oordeel of analyse in ons opkomen, dan erkennen we dat en brengen we vervolgens onze aandacht weer terug naar onszelf en de ander in het hier en nu.

3. Eigendom

  • Wij nemen eigenaarschap over onze eigen gevoelens en ervaringen. Dit betekent dat we ‘ik’-uitspraken doen, geen ‘jij/zij/wij’-uitspraken en verantwoordelijkheid nemen voor wat we inbrengen in de groep.
  • Als een ander zijn of haar boosheid of gekwetstheid deelt, erkennen we dit zonder ons te verdedigen of onze woorden en/of daden te rechtvaardigen. Wel zijn we eerlijk over welke gevoelens bij ons opkomen.
  • Alles wat we met elkaar delen, koesteren we respectvol in liefde en vertrouwen. We behandelen ieders bijdrage als een waardevol onderdeel van het gezamenlijke proces.

4. Organisatie

  • We geven en nemen elkaar in het hier en nu onze onverdeelde aandacht. Stilte en rust worden in ere gehouden als essentieel onderdeel van het groepsproces.
  • Als we het idee hebben dat we ons leerdoel uit het oog verliezen, maken we dit gezamenlijk bespreekbaar. Bijvoorbeeld door op de klankschaal te slaan en een moment van stilte te creëren om ons opnieuw te richten op ons leerdoel.
  • We respecteren de groepsstructuur en werken samen op basis van gelijkheid. Iedereen heeft de ruimte om zijn of haar eigen tempo en proces te volgen.

5. Relatie

  • We bouwen relaties op die gebaseerd zijn op eerlijkheid, respect en erkenning van elkaars eigenheid. We zijn aanwezig in het hier en nu, zonder af te dwalen naar het verleden of de toekomst, tenzij dit relevant is in het moment.
  • We luisteren met aandacht en zonder onderbreking naar wat de ander wil delen. Als er emoties of oordelen opkomen, erkennen we deze in onszelf zonder ze op de ander te projecteren.
  • In relaties binnen de groep respecteren we ieders leerproces en creëren we een veilige bedding waarin alles onderzocht, besproken en gedeeld kan worden.

6. Aarde

  • Wij erkennen de waarde van stilte en rust als een natuurlijke basis voor reflectie en verbinding. Deze momenten helpen ons om ons te verbinden met ons eigen wezen, die van de ander en die van het geheel waar wij allemaal deel van uitmaken.
  • We blijven geworteld in het hier en nu en gebruiken onze ervaringen om liefde en vergeving te betrachten, zowel voor onszelf als voor anderen.
  • We zien ons groepsproces als een onderdeel van een groter geheel. Alles wat we doen en ervaren draagt bij aan onze eigen groei en de ontwikkeling van een mens- en Aardewaardige samenleving.

Slot

Wij zijn ons ervan bewust dat perfectie niet bestaat en dat we soms van deze richtlijnen zullen afwijken. Dit zien we niet als een falen, maar als een kans om te leren en vergeving te beoefenen, zowel voor onszelf als voor elkaar. Samen werken we aan een veilige en inspirerende omgeving waarin ieder tot zijn of haar recht kan komen.

 

Tijdens het intake gesprek bespreken we ook de prijs. In het eerste jaar kan Iedereen kiezen tussen drie prijzen. En als de juiste prijs daar niet tussen zit, kunnen we nog weer andere afspraken maken.

De totstandkoming van de prijs voor het tweede- en derde jaar is onderdeel van het proces.

Je kunt de prijs voor de Leergang in één, twee of drie termijnen betalen.

We kunnen ook ter plekke een andere betalingsregeling afspreken. Wel streven we naar een juiste balans tussen geven en nemen.

Gedurende het schooljaar 2025/2026 verzorgen Damaris Matthijsen en Jac Hielema alweer voor het tiende jaar een Leergang Samenlevenskunst. Met andere woorden: zij leveren al tien opeenvolgende jaren zonder onderbreking. Zij nemen de volle verantwoordelijkheid op zich voor de kwaliteit van de Leergang. Regelmatig wordt er geëvalueerd, formeel en informeel. Alle kritiek, tips, vragen, opmerkingen en voorstellen worden serieus genomen en meegenomen in de verdere ontwikkeling van de Leergang Samenlevenskunst. Echter de besluiten worden gemaakt door Jac en Damaris, die ze altijd zullen onderbouwen en toelichten indien gewenst.

Ook als je na het intake-gesprek nog niet zeker weet of je in wil stappen en mee wil doen, kun je in ieder geval deelnemen aan de eerste bijeenkomst. Na de eerste bijeenkomst vragen we je om een besluit te nemen. Zodat we tijdens de tweede bijeenkomst een vaste groep hebben gevormd, waarin we het jaar zullen doen.

Vanzelfsprekend kan een ieder om allerlei redenen altijd besluiten om toch weer uit te stappen. Tot en met de vijfde bijeenkomst krijg je een deel van het collegegeld terug.

Heb je nog vragen of wil je nog iets delen? Dat kan door te mailen naar Jac Hielema: jac@economytransformers.nl of te hem te bellen: 06-14687873

Lieve groet,

Damaris & Jac

Economy Transformers is CRKBO geregistreerd.

Dit betekent dat we aan kwaliteitseisen voldoen.

Wij zijn op deze kwaliteitseisen aanspreekbaar:

Alle informatie die we verstrekken is altijd waarheidsgetrouw en accuraat. Mocht je vragen hebben of iets willen delen, je kunt altijd bellen of mailen. Vóór je je inschrijft voor de Leergang Eigentijds Ondernemen raden we je aan om de oriëntatiedag te doen. Als je overweegt om in te stappen, doen we ook een intake-gesprek. Ook tijdens Leergang Eigentijds Ondernemen kun je altijd bellen of mailen of een afspraak maken voor een persoonlijk gesprek. Alles wat we bespreken blijft altijd onder ons.

Alle docenten zijn leven wat ze doceren, zijn dus ervaringsdeskundig op hun vakgebied en bovendien zijn ze altijd aanspreekbaar. 

Van te voren, tijdens en na de Leergang Eigentijds Ondernemen is helder wat docenten en deelnemers van elkaar kunnen verwachten. Er zijn intake-gesprekken, tussengesprekken en evaluatiegesprekken. Als er onduidelijkheden zijn, kan er altijd gebeld of gemaild worden.

Als je op deze link klinkt, vind je een voorbeeld van een Verbintenis voor de Leergang Eigentijds Ondernemen: Verbintenis.

De docenten staat voor de kwaliteit van hun lessen en zijn daarop aanspreekbaar. De deelnemers halen eruit wat ze erin stoppen. Hebben docenten het gevoel dat deelnemers er niet voldoende instoppen, dan zullen ze er liefdevol op aangesproken worden. Docenten en deelnemers gaan samen een weg in verbinding met zichzelf, elkaar en het geheel.

Het doel van alle opleidingen en trainingen van Economy Transformers is handvatten aanreiken waarmee deelnemers zichzelf maatschappelijk tot bloei kunnen brengen om het geheel mooier, beter, waarder te maken. Iedereen helpt elkaar daarbij. Het leven zelf is de examinator. Omdat we elkaar waarnemen tijdens het proces zullen we elkaar op tijd motiveren, stimuleren, ter zijde staan. Als Economy Transformers zullen we nooit toetsen of examineren. Wel vragen we de deelnemers regelmatig hun ontwikkeling te presenteren.

Klik hier voor de klachtenregeling: klachtenregeling.

Bekijk hier je winkelwagen
0
Add Coupon Code
Subtotal