Driejarige Leergang Samenlevenskunst

Bettina Poels:" Economy Transformers heeft mijn leven getransformeerd. Ik heb mogen ervaren dat wat ik in de buitenwereld anders wil, van binnen begint. Ze hebben mij ruimte gegeven en een veilige bedding en houvast voor het vormgeven van de toekomst door middel van de zes sleutels. Ze hebben mij het fundament voor de toekomst aangereikt" Makke Vollenhoven: "een beginpunt in jezelf vinden om van binnen naar buiten te leven!".

Verlang je naar een mens- & Aardewaardige samenleving?

Een samenleving waarin iedereen zichzelf kan zijn, ongeacht afkomst, levensovertuiging, sekse, geaardheid of huidskleur. Waar de cultuur ruimte biedt voor verbinding en authenticiteit. Waar de economie recht doet aan iedereen en de gezamenlijke koek eerlijk wordt verdeeld.

Misschien lijkt het een onbereikbaar ideaal. Maar wat als het een reële mogelijkheid is? Een toekomst waar jij, precies zoals je bent, al direct aan kunt bijdragen?

Tijdens de Leergang Samenlevenskunst ontdek je hoe jij vanuit jouw unieke plek verschil kunt maken. Je leert de mens, de samenleving en jezelf dieper begrijpen. En je ontwikkelt de inzichten en vaardigheden om samen met anderen te bouwen aan een toekomst vol gelijk, vrij en samen. Doe mee. Het begint bij jou.

Voor wie is het?

De Leergang Samenlevenskunst is bedoeld voor iedereen die bij wil dragen aan een menswaardige economie en samenleving. Of je nu samen met een partner een huishouden runt, werkt in een bedrijf of organisatie, een initiatief of onderneming leidt, deel uitmaakt van een woon- of werkgemeenschap, of als betrokken burger actief bent in de maatschappij—je bent van harte welkom.

Ook als je als trainer wilt werken vanuit het gedachtegoed van Economy Transformers, biedt de leergang een inspirerend fundament.

Voorkennis is niet nodig. Jij, precies zoals je nu bent, vormt het uitgangspunt. Samen ontdekken we hoe jij vanuit jouw plek verschil kunt maken.

Wat bieden we?

We bieden een rijk en dynamisch programma waarin je jezelf én de wereld om je heen op een nieuwe manier leert kennen. Door middel van ervaringsgerichte experimenten en oefeningen, gebaseerd op het principe zo binnen, zo buiten, ontdek je hoe je deel uitmaakt van een levende, continu veranderende (sociale) werkelijkheid.

Je krijgt de ruimte om te onderzoeken wat jouw werk- en levensdoelen zijn in deze werkelijkheid en hoe je deze kunt realiseren op een manier die bijdraagt aan sociale vernieuwing en de omvorming van de economie. Het programma inspireert je om niet alleen jouw unieke potentieel te ontdekken, maar ook om dit op een betekenisvolle manier in de wereld te brengen.

Hoe werkt het?

Tijdens de Leergang Samenlevenskunst onderzoek je hoe jouw binnenwereld samenhangt met de uiterlijke (sociale) werkelijkheid. Je experimenteert met je intuïtie, brengt jouw werk- en levensdoelen helder in kaart en verdiept je op een liefdevolle manier in thema’s als vrij, gelijk en samen, de zes sleutels, geld, eigendom, initiatief nemen, gemeenschapsvorming en besluitvorming. Samen werk en leer je op basis van gelijkheid, in een veilige sfeer waarin alles gezegd en onderzocht kan worden.

De opzet is overzichtelijk:

  • Je volgt tien maandelijkse lesdagen en één extra zaterdag of zondag per jaar.
  • Er is keuze tussen een vrijdag-reeks en een maandag-reeks.
  • Naast de lessen doe je thuiswerkopdrachten, onderzoek en reflectie alleen of samen met je klasgenoten.
  • Aan het begin van elk jaar bepaal je jouw eigen leerdoelen naast de algemene doelen, zier verderop.

 

De leergang duurt twee jaar en biedt een optioneel derde jaar voor mensen die door willen gaan voor hun meesterproef.

Naast de lessen van Jac en Damaris, de hoofddocenten, bieden we een avondprogramma waarin je bij Marije, wat wij noemen integratiewerk doet. Dit helpt je om eventuele weerstanden die in de weg zitten voor het leven van jouw ster op een diepere laag te doorwerken.

Voor wie?
Voorkennis is niet nodig. Wel vragen we dat je kunt reflecteren op je eigen denken en handelen, een verlangen of ontwikkelbehoefte hebt, en bereid bent om bij te dragen aan een veilige en open groepssfeer.

Om te ontdekken of deze leergang bij je past, organiseren we oriëntatiedagen en intakegesprekken. Dit helpt jou én ons om helder te voelen of we samen een goede match zijn.

“Sinds ik de Opleiding Samenlevenskunst deed, voel ik een (tot nu toe onbekende) aangename rust in mij en vertrouw ik op mijn intuïtie. Ik ervaar het als volgt: altijd voelde ik me een beetje een doler in de-grote-mensen-wereld, had het gevoel dat iedereen bij de geboorte een handleiding meekreeg en ik was vergeten. Hoe ik me moest gedragen, wist ik niet goed. Ik paste allerlei “jasjes” die ik goed bij anderen vond staan. Maar als ik ze droeg, voelde ik me daar toch niet zo prettig bij, of het was alleen maar leuk voor een bepaalde periode. En dan zag ik weer een ander jasje. Deze manier van ontdekken is voorbij! Nu ontwerp ik mijn eigen jas! Van binnenuit is er nu een stem die zich steeds meer durft te laten horen. Daarmee kleur ik mijn eigen stof. En ook al is de jas nog lang niet af, misschien wordt hij dat zelfs wel nooit, ik ben er zo blij mee: hij zit als gegoten.” – Marleen Rumph

Wat leer je?

in het eerste jaar:

Mens, ken jezelf!

Je leerdoel voor het eerste jaar is om de mens in zijn totaliteit te leren kennen: hoe jij als geest, ziel en lichaam, denkend, voelend en willend, deel uitmaakt van de werkelijkheid. Je wordt je bewust van de scheppende kracht in jezelf en leert vertrouwen op je intuïtieve denken. Door middel van observatie, reflectie en oefening ontdek je de verbinding tussen hoofd, hart en handen. Dit jaar is gericht op het overwinnen van de angst voor je eigen wezen en de twijfel aan de kracht van je ideeën, zodat je van binnenuit kunt leven en handelen. Het jaar wordt afgesloten met een ontwikkelingsbeeld van jezelf, dat je presenteert aan je klasgenoten. In bullets:

  • helderheid met betrekking tot uitgangspunten en vorm van de huidige samenleving en economie,
  • perspectief op uitgangspunten en vorm van een toekomstige mens- en Aarde-waardige economie en samenleving,
  • vertrouwen op je eigen waarnemen en denken (intuïtie),
  • met heel je lichaam (je hart én je buik) denken en handelen,
  • onderzoek naar de begrippen vrij, gelijk en samen 
  • introductie van de zes sleutels en er mee leren werken met name aan de binnenkant
  • je eigen levens-, werk- en leerdoelen kennen,
  • bewegen tussen vrij (individualiteit) en samen (die wereldwijde economie),
  • inzicht in eigen belemmeringen voor het leven van je eigen ster
  • omgaan met angst/moed, haat/liefde en twijfel/zekerheid.

in het tweede jaar:

Mens, ken de samenleving!

In het tweede jaar ligt je leerdoel bij het leren kennen van de samenleving als geheel waar jij deel van uitmaakt. Je onderzoekt de mensbeelden die ten grondslag liggen aan verschillende scenario’s en structuren in de maatschappij. Je leert hoe de principes van vrij, gelijk en samen niet alleen als innerlijke behoeften werken, maar ook als organiserende principes in de samenleving. Door middel van oefeningen en onderzoek ontdek je wat er nodig is om levengevende structuren te creëren, waarin elke mens zich herkent als levend wezen in verbinding met anderen en al het leven überhaupt. Dit jaar wordt afgesloten met een presentatie van een dit jaar behandeld onderwerp aan genodigde derden. In bullets:

  • helderheid met betrekking tot de werking van het huidige geldsysteem,
  • perspectief op een toekomstige mens- en Aarde-waardig geldsysteem,
  • het vinden van een gezonde relatie en omgang met geld,
  • rust en overzicht met betrekking tot besluitvorming, zowel persoonlijk als binnen organisaties,
  • onderzoek naar nemen van initiatief en gemeenschapsvorming,
  • onderzoek naar eigendom van grond, arbeid en kapitaal en de introductie van drievoudig eigenaarschap,
  • steeds meer helderheid krijgen op levens-, werk- en leerdoelen in een vorm die bij je past.

in het derde jaar:

In het derde jaar staat de toepassing van alles wat je hebt geleerd centraal. Je leerdoel is om jouw wezen maatschappelijk vruchtbaar te maken. Je integreert alles wat je hebt ontdekt in je eigen initiatief, organisatie of werk. Je ontwikkelt nieuwe vormen en structuren die in lijn zijn met jouw innerlijke ster en essentie. Dit jaar helpt je je meesterproef voor te bereiden, waarin je laat zien hoe je, vanuit je diepste kern, bijdraagt aan een mens- en Aardewaardige samenleving. Je leert hoe je als samenlevenskunstenaar vrij, gelijk en samen kunt belichamen en dit zichtbaar kunt maken in de wereld.

Hiernaast vind je diepere informatie over de uitgangspunten van Economy Transformers en ontwikkelintenties van Leergang Samenlevenskunst:

Hieronder staan de vier scenario’s op een rij, gebaseerd op wat er in Vrij, Gelijk & Samenleven en Het Vierde Scenario wordt beschreven:


De vier scenario’s

  1. Het kapitalistische scenario (Eerste Scenario)

    • Kenmerken: Uitwisseling en toewijzing van grond, arbeid en kapitaal worden gedomineerd door de markt. Het economisch belang overheerst en vrijheid wordt gezien als de vrijheid van eigendom en competitie.
    • Kritiek: Het kapitalisme negeert gelijkheid en samenhang. Het leidt tot ongelijkheid, uitbuiting en ecologische destructie.
    •  
  2. Het socialistische scenario (Tweede Scenario)

    • Kenmerken: Hier wordt de staat de dominante actor in de samenleving. Grond, arbeid en kapitaal worden toegewezen via centrale planning en bureaucratie.
    • Kritiek: Socialisme ontkent vrijheid door de nadruk op staatscontrole. Dit leidt vaak tot vervreemding en inefficiëntie in de economie.
    •  
  3. Het gemengde scenario (Derde Scenario)

    • Kenmerken: Een combinatie van markt en staat, waarin elementen van kapitalisme en socialisme worden vermengd. Vaak wordt dit het Rijnlandse model genoemd, waar economische beslissingen worden beïnvloed door zowel politieke elites als marktpartijen.
    • Kritiek: Dit scenario combineert vaak de nadelen van zowel kapitalisme als socialisme, zoals machtsconcentratie bij een elite en het ontbreken van echte vrijheid en gelijkheid.
    •  
  4. Het vrije scenario (Vierde Scenario)

    • Kenmerken: De productiemiddelen worden beheerd en toegewezen buiten de markt en staat om, door goed onderling overleg tussen betrokkenen. Grond, arbeid en kapitaal worden gericht ingezet op het vervullen van gemeenschappelijke en individuele behoeften, met respect voor mens en Aarde.
    • Doel: Vrijheid, gelijkheid en samenhang worden op een geïntegreerde manier gerealiseerd. De nadruk ligt op samenwerking, lokaal eigenaarschap en het regenereren van natuurlijke en sociale systemen.
    • Visie: Dit scenario biedt een fundamentele transformatie van maatschappelijke structuren en ziet de mens als de schepper van een menswaardige samenleving.
    •  

Met deze vier scenario’s biedt Het Vierde Scenario een helder contrast tussen de bestaande maatschappelijke systemen en een toekomstgerichte, regeneratieve benadering.

Hier is een beknopte uitleg van de zes sleutels uit Vrij, Gelijk & Samenleven van Damaris Matthijsen:

De zes sleutels voor een mens- en Aardewaardige samenleving

  1. Ik benLeven vanuit je essentie

    • Dit gaat over zelfkennis en authenticiteit. Wie ben jij werkelijk? Wat is jouw unieke bijdrage aan de wereld?
    • Pas wanneer je jezelf kent en trouw bent aan je innerlijke drijfveren, kun je op een vrije en bewuste manier deelnemen aan de samenleving.
    •  
  2. WaardeWaardecreatie los van financiële dwang

    • Waarde gaat over wat jij bijdraagt aan de wereld en hoe dat zichtbaar wordt.
    • In een gezonde samenleving wordt waarde niet bepaald door geld, maar door de mate waarin het bijdraagt aan mens en Aarde.
    •  
  3. EigendomGrond, arbeid en kapitaal in dienst van het geheel

    • Eigendom is geen persoonlijk bezit, maar iets waarmee verantwoord moet worden omgegaan.
    • In een vrij, gelijk en samenlevend systeem worden productiemiddelen beheerd in overeenstemming met de gemeenschap en het grotere geheel.
    •  
  4. OrganisatieSamenwerking op basis van gelijkwaardigheid

    • Besluitvorming en organisatie dienen op een manier plaats te vinden die recht doet aan ieders stem en bijdrage.
    • Macht wordt niet geconcentreerd, maar verdeeld via natuurlijke autoriteit en onderling afgestemde structuren.
    •  
  5. RelatieVerbinding op basis van vertrouwen en openheid

    • Gezonde relaties in de samenleving zijn gebaseerd op respect, luisteren en het zien van de ander als een gelijkwaardige medemens.
    • Relaties overstijgen ego-belang en zijn gericht op samenwerking en onderlinge afstemming.
    •  
  6. AardeSamenwerking met de natuur in plaats van uitbuiting

    • De Aarde wordt niet gezien als een bron van grondstoffen om uit te putten, maar als een levend geheel waarmee we in harmonie moeten leven.
    • Een gezonde economie en samenleving respecteren de ecologische grenzen en regenereren in plaats van vernietigen.
    •  

Deze zes sleutels vormen samen een raamwerk voor het bouwen van een rechtvaardige, duurzame en menswaardige samenleving. Ze helpen zowel individuen als gemeenschappen om bewust en in harmonie met zichzelf, anderen en de Aarde te leven.

Schaduwsleutels: Wanneer de zes sleutels hun kracht verliezen

Wanneer de zes sleutels niet bewust en in verbinding worden toegepast, ontstaan schaduwsleutels. Deze kunnen worden onderverdeeld in twee hoofdpatronen:

  1. De gevarendriehoek – Angst, haat en twijfel houden de mens gevangen in machteloosheid en destructieve interacties.
  2. De drie valse strategieën – Valse overgave, valse macht en valse hoop misvormen onze relatie tot Aarde, relatie en organisatie.

1. De gevarendriehoek: Angst, haat en twijfel

  1. Angst (Schaduw van ‘Ik ben’)

    • Angst ondermijnt het ware Zelf en verstikt de innerlijke vrijheid.
    • In plaats van vanuit eigen essentie te leven, verlamt angst het individu en maakt het afhankelijk van externe bevestiging of controle.
    • Angst leidt tot conformisme en vermijding van verantwoordelijkheid, waardoor authentiek handelen onmogelijk wordt.
    •  
  2. Haat (Schaduw van ‘Waarde’)

    • Haat ontstaat wanneer de waarde van het Zelf of de ander niet wordt erkend en gekwetst wordt.
    • In plaats van echte waarde te creëren en in te zien, ontstaat er vernietigingsdrang: men wil zichzelf of de ander ondermijnen.
    • Dit leidt tot competitie, afgunst en de overtuiging dat men zichzelf alleen kan bewijzen door een ander te verslaan.
    •  
  3. Twijfel (Schaduw van ‘Eigendom’)

    • Twijfel vernietigt het vermogen om eigenaarschap en verantwoordelijkheid te nemen.
    • In plaats van bewust om te gaan met bezit en verantwoordelijkheid, blijft men hangen in besluiteloosheid, waardoor systemen en structuren instorten of vastlopen.
    • Dit leidt tot angst voor verlies, een gevoel van onveiligheid en een obsessie met controle.
    •  

Dynamiek:

  • Angst verlamt het Zelf en maakt mensen afhankelijk.
  • Haat richt zich naar buiten, op de ander, en creëert verdeeldheid en conflict.
  • Twijfel zorgt ervoor dat er geen verantwoordelijkheid wordt genomen, waardoor werkelijke verandering uitblijft.
  •  

2. De drie valse strategieën: Valse overgave, valse macht en valse hoop

Wanneer angst, haat en twijfel de mens te veel beheersen, ontstaan er drie valse strategieën als manieren om ermee om te gaan. Deze schaduwen misvormen onze relatie tot Aarde, relatie en organisatie.

  1. Valse overgave (Schaduw van ‘Aarde’)

    • In plaats van werkelijk samen te werken met de Aarde en het leven, ontstaat een vorm van overgave die neerkomt op passiviteit en onverschilligheid.
    • Dit leidt tot een houding van “het maakt toch niets uit”, spirituele onthechting of zelfs destructief nihilisme.
    • De verbinding met het grotere geheel wordt niet gevoeld of erkend, waardoor regeneratie en zorg voor het leven uitblijven.
    •  
  2. Valse macht (Schaduw van ‘Relatie’)

    • In plaats van relaties op te bouwen op basis van vertrouwen en gelijkwaardigheid, wordt macht ingezet als controlemechanisme.
    • Dit leidt tot manipulatie, afhankelijkheidsrelaties en hiërarchische structuren waarin de ander niet als gelijkwaardig wordt gezien.
    • Echte verbinding wordt vervangen door dominantie of onderwerping.
    •  
  3. Valse hoop (Schaduw van ‘Organisatie’)

    • In plaats van helder te organiseren en verantwoordelijkheid te nemen voor realistische verandering, ontstaat er een misplaatste hoop op externe redding of een utopie.
    • Dit leidt tot het najagen van illusies, ongegronde idealen of blind vertrouwen in systemen die niet werken.
    • Organisatie wordt daardoor chaotisch, irrationeel of gebaseerd op schijnzekerheden.

Hoe bevrijd je jezelf uit de schaduwsleutels?

De sleutel tot transformatie ligt in bewustwording en het nemen van verantwoordelijkheid:

  • Uit de gevarendriehoek stappen betekent angst omzetten in vertrouwen, haat transformeren in liefdevolle creatie en twijfel vervangen door bewust eigenaarschap.
  • De valse strategieën doorbreken betekent echte verbinding met Aarde, relaties opbouwen vanuit gelijkwaardigheid en organisatiestructuren creëren die daadwerkelijk werken en gedragen worden door de gemeenschap.

Door de zes sleutels bewust en in verbinding toe te passen, kan een mens- en Aardewaardige samenleving ontstaan.

Algemene ontwikkelintenties

De Leergang Samenlevenskunst begeleidt je op een diepgaande ontdekkingsreis naar hoe je als mens, met jouw unieke kwaliteiten en innerlijke kracht, kunt bijdragen aan een mens- en Aardewaardige samenleving. Dit vraagt niet alleen om het ontwikkelen van de zes sleutels, maar ook om het doorzien en transformeren van de schaduwsleutels die je daarvan kunnen afhouden.

Door middel van deze zes sleutels leer je:


1. Ik ben → Van angst naar innerlijke vrijheid

  • Doel: Je persoonlijke essentie en unieke drijfveren ontdekken en vanuit intuïtie en creativiteit richting geven aan je leven. Je leert je eigen ster te leven en jouw potentieel te benutten.
  • Uitdaging: Angst kan je verlammen, je in twijfel storten over wie je bent en je afhankelijk maken van externe bevestiging.
  • Vraag: Hoe leer je je diepste wezen te vertrouwen en keuzes te maken vanuit innerlijke zekerheid, in plaats van je te laten leiden door angst?

2. Waarde → Van haat naar werkelijke scheppingskracht

  • Doel: Te begrijpen wat jij te geven hebt en hoe jouw capaciteiten bijdragen aan het vervullen van reële behoeften, zowel voor jezelf als voor anderen. Je ontwikkelt een gezonde balans tussen geven en nemen.
  • Uitdaging: Haat en jaloezie kunnen opkomen wanneer je jouw waarde niet erkent of wanneer je die van anderen als bedreigend ervaart.
  • Vraag: Hoe kun je werkelijk jouw unieke waarde omarmen en die inzetten voor het grotere geheel, zonder jezelf of anderen te ondermijnen?

3. Eigendom → Van twijfel naar verantwoordelijkheid

  • Doel: Eigenaarschap nemen over jouw ervaringen, inzichten en keuzes. Je onderzoekt hoe je omgaat met grond, arbeid en kapitaal en hoe je deze kunt beheren in verbinding met mens en Aarde.
  • Uitdaging: Twijfel kan je ervan weerhouden verantwoordelijkheid te nemen, waardoor je blijft hangen in besluiteloosheid of machteloosheid.
  • Vraag: Hoe leer je helder waarnemen en vol vertrouwen verantwoordelijkheid dragen voor wat jouw taak en rol in de wereld is?

4. Organisatie → Van valse hoop naar werkelijk scheppend vermogen

  • Doel: Samenwerkingen op een gelijke en natuurlijke manier organiseren. Je leert hoe je kracht, zeggenschap en besluitvorming vormgeeft vanuit vertrouwen en gelijkheid.
  • Uitdaging: Valse hoop kan je verleiden om te blijven geloven in systemen en structuren die niet werken, of te wachten op een oplossing van buitenaf.
  • Vraag: Hoe bouw je reële, functionerende structuren op waarin vertrouwen en gelijkheid de basis vormen, in plaats van te blijven hopen op een externe verandering?

5. Relatie → Van valse macht naar authentieke verbinding

  • Doel: Verantwoordelijke en authentieke relaties opbouwen, zowel met jezelf en anderen als met de wereld. Je ontwikkelt communicatie die vertrouwen versterkt en verbinding verdiept.
  • Uitdaging: Valse macht kan relaties verstoren door controle, manipulatie of afhankelijkheidsdynamieken.
  • Vraag: Hoe creëer je relaties waarin vrijheid, gelijkheid en oprechte verbinding centraal staan, zonder de ander te overheersen of jezelf klein te maken?

6. Aarde → Van valse overgave naar ware samenwerking met het leven

  • Doel: Je handelen afstemmen op de natuurlijke cycli en grenzen van de Aarde. Je leert leven en werken in harmonie met de realiteit van de natuur en draagt bij aan een duurzame en inclusieve wereld.
  • Uitdaging: Valse overgave kan leiden tot fatalisme, passiviteit of spirituele onthechting, waardoor je de realiteit niet meer in de ogen kijkt en niet actief bijdraagt.
  • Vraag: Hoe verbind je je werkelijk met de Aarde en het leven, zonder je verantwoordelijkheid weg te geven of in cynisme te vervallen?

De transformatie naar Samenlevenskunst

De Leergang Samenlevenskunst helpt je niet alleen de zes sleutels te begrijpen, maar ze ook te leven, door actief te werken aan het doorzien en transformeren van de schaduwen die ze kunnen blokkeren.

Je groeit uit tot een Samenlevenskunstenaar: iemand die vanuit liefde en vertrouwen niet alleen persoonlijke, maar ook maatschappelijke vernieuwing belichaamt en realiseert.

Economy Transformers

Locatie van de maandag-reeks:

Van Bijnkershoeklaan 10

   Utrecht

06-38331130

Locatie van de vrijdag-reeks:

Cremerstraat 245/247

3532 BJ   Utrecht

030 – 293 87 17

Economy Transformers

Hoe zien de dagen er praktisch uit?

verzorgd door Damaris Matthijsen & Jac Hielema

  • 09.30 uur ontvangst met koffie/thee en lekkers
  • 10.00 uur – 13.00 uur ochtendprogramma
  • 13.00 uur lunch (zelf meenemen)
  • 14.00 uur – 17.00 uur middagprogramma
  • 17.30 uur avondmaaltijd (potluck)
  • 19.00 uur – 21.00 uur avondprogramma (zes van de tien keer)

In de avonden doen we integratiewerk

verzorgd door Marije Vermerris

Data van de bijeenkomsten 2025/2026

Er is plaats voor 2 x 12 deelnemers, twaalf in de maandag-reeks op locatie De Paraplu en twaalf in de vrijdag-reeks op locatie Centrum EMMA, beide locaties zijn in Utrecht.

Locatie Buurthuis de Paraplu: maandag 15 september 2025, zondag 12 & maandag 13 oktober, en verder de maandagen 17 november, 15 december, 12 januari 2026, 16 februari, 16 maart, 13 april, 18 mei en 15 juni.

Locatie Centrum EMMA: vrijdag 19 september 2025, vrijdag 24 & zaterdag 25 oktober, en verder de vrijdagen 21 november, 19 december, 16 januari 2026, 20 februari, 20 maart, 17 april, 22 mei en 19 juni.

Investering*

de eerstejaars betalen een vast bedrag:

  • € 1500,– voor studenten en mensen met een uitkering,
  • € 2500,– voor mensen met een kleinere beurs,
  • € 3500,– voor mensen met een grotere beurs.

de tweede- en derdejaars bepalen zelf hun prijs:

Het bepalen van een juiste prijs voor het tweede en derde jaar van de Leergang Samenlevenskunst is onderdeel van het proces.

* Economy Transformers is vrijgesteld van BTW. Alle prijzen zijn exclusief lunch (zelf meenemen) avondmaaltijden (potluck), inclusief koffie, thee en lekkers. De prijs mag nooit een reden zijn om niet deel te nemen.

wat ontvang je hiervoor:

  • intakegesprek één op één
  • zes dagen van 10.00 tot 21.00 uur
  • vijf dagen van 10.00 tot 17.00 uur
  • twee extra verdiepingsdagen naar keuze
  • toegang tot de online leeromgeving respectievelijk community van Economy Transformers
  • een certificaat van deelname
  • opschrijfboek
  • de boeken van Damaris en Jac
  • tussentijds gesprek op locatie voor de eerstejaars
  • tussentijds gesprek op locatie voor de tweedejaars
  • één op één begeleiding naar de meesterproef toe voor de derde jaars
  • en nog veel meer

de trainers *

Damaris Matthijsen

De rode draad in mijn leven is het vinden van structuren die het menselijk en natuurlijk leven mogelijk maken.

Jac Hielema

Ik verdiep me in het geldsysteem, maatschappelijke vormen en de mens als schepper van de samenleving.

Economy Transformers

Marije Vermerris

Heel mijn leven heeft het verlangen om te leven vanuit mijn pure natuur, mijn gezonde ik, centraal gestaan.

Economy Transformers

Economy Transformers Academy is CRKBO-geregistreerd. Dit betekent dat we voldoen aan kwaliteitseisen op het gebied van kort beroepsonderwijs.

Onze registratie garandeert dat we zorgvuldig, betrouwbaar en transparant handelen, en dat onze opleidingen aansluiten bij de behoeften van onze deelnemers. Hiernaast lichten we de kwaliteitseisen stap voor stap toe, zodat je je een beeld kunt vormen van de reis naar de Leergang Samenlevenskunst en er doorheen 😉

En je hebt de boeken Vrij, Gelijk & Samenleven van Damaris Matthijsen en Het Vierde Scenario van Jac Hielema al gelezen en alle podcasts al beluisterd. Dan kun je je aanmelden voor een ontmoetingsavond Economy Transformers komt naar je toe of een Oriëntatiedag Leergang Samenlevenskunst. Om kennis te maken met de docenten hun werkwijze en potentiële mede-deelnemers.

Je bent van harte welkom om jezelf in te brengen met alle vragen en antwoorden die je hebt. Je kunt altijd contact opnemen met Jac Hielema, zie: contact.

Dan maak je een afspraak met Jac Hielema voor een één-op-één intake gesprek.

Tijdens dat gesprek maken we nader kennis met elkaar en spreken we de Verbintenis door die je vooraf krijgt toe gemaild, zie: Verbintenis.

Tijdens het gesprek vraagt Jac Hielema of je bereid bent te voldoen aan de deelname voorwaarden, artikel 24. Maar daarover straks meer.

Eerst nog even dit:

Tijdens de Leergang Samenlevenskunst leer je onder andere de zogenoemde Zes Sleutels van transitie kennen, heel verhaal. Naast dat je elk jaar opnieuw je eigen leerdoelen kunt stellen waar de docenten hun lessen op afstemmen, zijn er ook algemene leerdoelen van de Leergang Samenlevenskunst. Dit zijn ze aan de hand van die zes sleutels:

Algemeen leerdoel van de Leergang Samenlevenskunst
De Leergang Samenlevenskunst begeleidt je op een diepgaande ontdekkingsreis naar hoe je als mens, met jouw unieke kwaliteiten en innerlijke kracht, kunt bijdragen aan een mens- en Aardewaardige samenleving. Door middel van de zes sleutels leer je:

  • Ik ben: Je persoonlijke essentie en unieke drijfveren te ontdekken en vanuit je intuïtie en creativiteit richting te geven aan je leven. Je leert je eigen ster te leven en jouw potentieel te benutten.
  • Waarde: Te begrijpen wat jij te geven hebt en hoe jouw capaciteiten bijdragen aan het vervullen van reële behoeften, zowel voor jezelf als voor anderen. Je ontwikkelt een gezonde balans tussen geven en nemen.
  • Eigendom: Eigenaarschap te nemen over jouw ervaringen, inzichten en de keuzes die je maakt. Je onderzoekt hoe je omgaat met grond, arbeid en kapitaal, en hoe je deze kunt beheren in verbinding met mens en Aarde.
  • Organisatie: Samenwerkingen op een vrij, gelijk, samen-manier te organiseren. Je leert hoe je je kracht, (mede)zeggenschap en besluitvorming vormgeeft vanuit liefde en vertrouwen.
  • Relatie: Verantwoordelijke en authentieke relaties op te bouwen, zowel met jezelf, anderen, als met de wereld. Je ontwikkelt communicatie die vertrouwen versterkt en verbinding verdiept.
  • Aarde: Je handelen af te stemmen op de natuurlijke cycli en grenzen van de Aarde. Je leert leven en werken in harmonie met de realiteit van de natuur en de huidige samenleving en draagt tegelijkertijd bij aan een duurzame en inclusieve wereld.

De Leergang helpt je deze zes sleutels niet alleen te begrijpen, maar ze ook te leven. Je groeit uit tot een Samenlevenskunstenaar: iemand die vanuit liefde en vertrouwen zowel persoonlijke als maatschappelijke vernieuwing belichaamt en realiseert.

 

Voorkennis op wat voor vlak dan ook is niet nodig. Uitgangspunt is iedere keer weer de mens zoals hij of zijn hier en nu is, inclusief haar/zijn gedachten en gevoelens, in de werkelijkheid zoals die hier en nu is. Niet meer en niet minder. Wel wordt elke deelnemer gevraagd te voldoen aan de volgende voorwaarden:

Dit zijn de deelnemersvoorwaarden:

Deelnemer verklaart dat hij/zij:

        a. bereid is te reflecteren op zijn/haar eigen denken en handelen,

        b. een verlangen voelt om één of meerdere idealen helder te krijgen en alleen of samen met anderen te verwerkelijken,

        c. bereid te zijn om samen met mededeelnemers een veilige bedding te vormen waarin alles onderzocht, besproken, bevraagd, benoemd en gedaan kan worden wat nodig is om bovenstaande doelen te verwerkelijken.

Deelnemer dient bekend te zijn met de klachtenregeling:

De klachtenregeling is hier te vinden: klachtenregeling. En is gebaseerd op het uitgangspunt: we komen er samen uit en anders zoeken we iemand die we allebei vertrouwen en vragen haar/hem om te fungeren als bemiddelaar.

Deelnemer mag vertrouwen op de vertrouwelijkheidsclausule:

Alles wat wordt besproken tijdens het intakegesprek, de lessen, de tussentijdse gesprekken, de gesprekken tijdens oefeningen en het evaluatiegesprek, kan worden gedeeld met derden. Hierbij wordt nadrukkelijk gevraagd om integer en met discretie te spreken over alle betrokkenen en situaties.

De docenten en assistenten wisselen liefdevol en zorgvuldig hun waarnemingen en ervaringen met en over de deelnemers uit. Dit gebeurt met het doel een steeds beter inzicht te krijgen in de leerbehoeften en -capaciteiten van elke deelnemer, zodat de begeleiding daar zo goed mogelijk kan worden afgestemd.

Hoe zorgen we met elkaar voor een veilige sfeer tijdens de lessen?

Tijdens de lessen, en eigenlijk op elke bijeenkomst van Economy Transformers houden we ons aan de volgende richtlijnen:

Veiligheidsrichtlijnen voor de Leergang Samenlevenskunst:

1. Ik ben

  • Wij zijn hier om onszelf en elkaar mogelijk te maken. Dit betekent dat we ons richten op het erkennen en ondersteunen van elkaars unieke weg, zonder te beoordelen, analyseren, redden of verbeteren.
  • Iedere deelnemer heeft de vrijheid om wel of niet aan een oefening deel te nemen en/of te delen wat hij of zij heeft waargenomen of beleefd. Deze vrijheid wordt altijd gerespecteerd, zolang het groepsproces als geheel niet wordt verstoord.
  • We nemen verantwoordelijkheid voor onze eigen gedachten, gevoelens, woorden en daden. We respecteren de autonomie van de ander door geen betekenis of verwachtingen op te leggen.

2. Waarde

  • Wij delen openhartig wat we innerlijk en uiterlijk ervaren en beleven. Onze eerlijkheid en kwetsbaarheid zijn onze bijdrage aan het proces, waarmee we elkaar ondersteunen en inspireren.
  • We verbergen onze emoties zoals pijn, boosheid of verdriet niet, maar delen ze eerlijk, zonder anderen verantwoordelijk te stellen. Dit draagt bij aan de waardevolle uitwisseling binnen de groep.
  • Zien we een oordeel of analyse in ons opkomen, dan erkennen we dat en brengen we vervolgens onze aandacht weer terug naar onszelf en de ander in het hier en nu.

3. Eigendom

  • Wij nemen eigenaarschap over onze eigen gevoelens en ervaringen. Dit betekent dat we ‘ik’-uitspraken doen, geen ‘jij/zij/wij’-uitspraken en verantwoordelijkheid nemen voor wat we inbrengen in de groep.
  • Als een ander zijn of haar boosheid of gekwetstheid deelt, erkennen we dit zonder ons te verdedigen of onze woorden en/of daden te rechtvaardigen. Wel zijn we eerlijk over welke gevoelens bij ons opkomen.
  • Alles wat we met elkaar delen, koesteren we respectvol in liefde en vertrouwen. We behandelen ieders bijdrage als een waardevol onderdeel van het gezamenlijke proces.

4. Organisatie

  • We geven en nemen elkaar in het hier en nu onze onverdeelde aandacht. Stilte en rust worden in ere gehouden als essentieel onderdeel van het groepsproces.
  • Als we het idee hebben dat we ons leerdoel uit het oog verliezen, maken we dit gezamenlijk bespreekbaar. Bijvoorbeeld door op de klankschaal te slaan en een moment van stilte te creëren om ons opnieuw te richten op ons leerdoel.
  • We respecteren de groepsstructuur en werken samen op basis van gelijkheid. Iedereen heeft de ruimte om zijn of haar eigen tempo en proces te volgen.

5. Relatie

  • We bouwen relaties op die gebaseerd zijn op eerlijkheid, respect en erkenning van elkaars eigenheid. We zijn aanwezig in het hier en nu, zonder af te dwalen naar het verleden of de toekomst, tenzij dit relevant is in het moment.
  • We luisteren met aandacht en zonder onderbreking naar wat de ander wil delen. Als er emoties of oordelen opkomen, erkennen we deze in onszelf zonder ze op de ander te projecteren.
  • In relaties binnen de groep respecteren we ieders leerproces en creëren we een veilige bedding waarin alles onderzocht, besproken en gedeeld kan worden.

6. Aarde

  • Wij erkennen de waarde van stilte en rust als een natuurlijke basis voor reflectie en verbinding. Deze momenten helpen ons om ons te verbinden met ons eigen wezen, die van de ander en die van het geheel waar wij allemaal deel van uitmaken.
  • We blijven geworteld in het hier en nu en gebruiken onze ervaringen om liefde en vergeving te betrachten, zowel voor onszelf als voor anderen.
  • We zien ons groepsproces als een onderdeel van een groter geheel. Alles wat we doen en ervaren draagt bij aan onze eigen groei en de ontwikkeling van een mens- en Aardewaardige samenleving.

Slot

Wij zijn ons ervan bewust dat perfectie niet bestaat en dat we soms van deze richtlijnen zullen afwijken. Dit zien we niet als een falen, maar als een kans om te leren en vergeving te beoefenen, zowel voor onszelf als voor elkaar. Samen werken we aan een veilige en inspirerende omgeving waarin ieder tot zijn of haar recht kan komen.

 

Tijdens het intake gesprek bespreken we ook de prijs. In het eerste jaar kan Iedereen kiezen tussen drie prijzen. En als de juiste prijs daar niet tussen zit, kunnen we nog weer andere afspraken maken.

De totstandkoming van de prijs voor het tweede- en derde jaar is onderdeel van het proces.

Je kunt de prijs voor de Leergang in één, twee of drie termijnen betalen.

We kunnen ook ter plekke een andere betalingsregeling afspreken. Wel streven we naar een juiste balans tussen geven en nemen.

Gedurende het schooljaar 2025/2026 verzorgen Damaris Matthijsen en Jac Hielema alweer voor het tiende jaar een Leergang Samenlevenskunst. Met andere woorden: zij leveren al tien opeenvolgende jaren zonder onderbreking. Zij nemen de volle verantwoordelijkheid op zich voor de kwaliteit van de Leergang. Regelmatig wordt er geëvalueerd, formeel en informeel. Alle kritiek, tips, vragen, opmerkingen en voorstellen worden serieus genomen en meegenomen in de verdere ontwikkeling van de Leergang Samenlevenskunst. Echter de besluiten worden gemaakt door Jac en Damaris, die ze altijd zullen onderbouwen en toelichten indien gewenst.

Ook als je na het intake-gesprek nog niet zeker weet of je in wil stappen en mee wil doen, kun je in ieder geval deelnemen aan de eerste bijeenkomst. Na de eerste bijeenkomst vragen we je om een besluit te nemen. Zodat we tijdens de tweede bijeenkomst een vaste groep hebben gevormd, waarin we het jaar zullen doen.

Vanzelfsprekend kan een ieder om allerlei redenen altijd besluiten om toch weer uit te stappen. Tot en met de vijfde bijeenkomst krijg je een deel van het collegegeld terug.

Heb je nog vragen of wil je nog iets delen? Dat kan door te mailen naar Jac Hielema: [email protected] of te hem te bellen: 06-14687873

Lieve groet,

Damaris & Jac

Economy Transformers is CRKBO geregisseerd.

Dit betekent dat we aan kwaliteitseisen voldoen.

Wij zijn op deze kwaliteitseisen aanspreekbaar:

Alle informatie die we verstrekken is altijd waarheidsgetrouw en accuraat. Mocht je vragen hebben of iets willen delen, je kunt altijd bellen of mailen. Vóór je je inschrijft voor de Leergang Samenlevenskunst raden we je aan om de oriëntatiedag te doen. Als je overweegt om in te stappen, doen we ook een intake-gesprek. Ook tijdens Leergang Samenlevenskunst kun je altijd bellen of mailen of een afspraak maken voor een persoonlijk gesprek. Alles wat we bespreken blijft altijd onder ons.

Alle docenten zijn leven wat ze doceren, zijn dus ervaringsdeskundig op hun vakgebied en bovendien zijn ze altijd aanspreekbaar. 

Van te voren, tijdens en na de Leergang Samenlevenskunst is helder wat docenten en deelnemers van elkaar kunnen verwachten. Er zijn intake-gesprekken, tussengesprekken en evaluatiegesprekken. Als er onduidelijkheden zijn, kan er altijd gebeld of gemaild worden.

Als je op deze link klinkt, vind je een voorbeeld van een Verbintenis voor de Leergang Samenlevenskunst: Verbintenis.

De docenten staat voor de kwaliteit van hun lessen en zijn daarop aanspreekbaar. De deelnemers halen eruit wat ze erin stoppen. Hebben docenten het gevoel dat deelnemers er niet voldoende instoppen, dan zullen ze er liefdevol op aangesproken worden. Docenten en deelnemers gaan samen een weg in verbinding met zichzelf, elkaar en het geheel.

Het doel van alle opleidingen en trainingen van Economy Transformers is handvatten aanreiken waarmee deelnemers zichzelf maatschappelijk tot bloei kunnen brengen om het geheel mooier, beter, waarder te maken. Iedereen helpt elkaar daarbij. Het leven zelf is de examinator. Omdat we elkaar waarnemen tijdens het proces zullen we elkaar op tijd motiveren, stimuleren, ter zijde staan. Als Economy Transformers zullen we nooit toetsen of examineren. Wel vragen we de deelnemers regelmatig hun ontwikkeling te presenteren.

Klik hier voor de klachtenregeling: klachtenregeling.

Bekijk hier je winkelwagen
0
Add Coupon Code
Subtotal